Klima
Udland

Borgmester får central rolle i globalt klimanetværk

Københavns overborgmester Sophie Hæstorp Andersen (S) bliver en del af den øverste politiske ledelse af det internationale klimanetværk C40. Sophie Hæstorp Andersen er således blevet valgt som C40 Vice Chair og vil dele Københavns klimaløsninger med resten af verden.

Foto: Mathias Svold/Ritzau Scanpix

10. 11. 2023 - kl. 06:09
Tekst af Anna Törnqvist Jensen, antj@kl.dk

For Københavns overborgmester Sophie Hæstorp Andersen (S) er der ingen tvivl. Klimakrisen er den største udfordring, vi står overfor. Nu er overborgmesteren blevet valgt til C40 Vice Chair og indgår dermed i det internationale klimanetværks styregruppe. Den nye rolle vil Sophie Hæstorp Andersen bruge til at brede de gode klimaløsninger, København har fundet, ud i verden – og hente ny inspiration med hjem.

– Erfaringerne har vist, at C40’s netværk, hvad end det handler om vandforbrug, udledning af spildevand eller energi, spiller en konkret rolle rundt om i verden, fordi byerne lærer af hinanden og de løsninger, som andre har udført i praksis. Det bliver mit ansvar som C40 Vice Chair at bringe vores gode løsninger ud i verden og få inspiration fra andre lande, siger Sophie Hæstorp Andersen.