
Søs Weensgaard Johansen skuler med øjnene i en af pigernes videoer. Foto: Jakob Carlsen
Unge hjælper Helsingør med at kommunikere til unge
tekst Ditte-Marie de Seréne d'Acqueria, disa@kl.dk
Den dæmpede belysning spejler sig i telefonens skærm. To piger står afventende og fokuserede, mens deres veninde står klar i takt med videoens nedtælling. Det hele sker på appen TikTok, der er en underholdningsapp, som er skabt til at lave korte videoer med trendy lyde. Pigen foran kameraet står og skuler med øjnene som aftalt, og i den efterfølgende redigering af videoen, skriver de teksten: Når din ven ditcher dig til Spil og Spis i Toldkammeret – med henvisning til det arrangement, de lige nu står midt i.
Det er Alvilda Jarløv Busch, Søs Weensgaard Johansen og Freja Bendtsen, på henholdsvis 18 og 19 år, der er i fuld gang med at lave videoindhold til TikTok. De er nemlig Helsingør Kommunes nye kommunikationshjælpere, som skal lave indhold på kommunens TikTok-kanal i forsøg på at nå ud til en yngre målgruppe. En målgruppe, som kommunen historisk har haft svært ved at nå ud til.
