
Foto: Colourbox
Overborgmester i København trækker valgløfte om parkeringspladser i land
tekst Martin Pedersen, marp@kl.dk
Op til kommunalvalget i 2021 lød et forslag fra Socialdemokratiet i København, at partiet ville fjerne 42.000 parkeringspladser på gaden i København, svarende til en tredjedel af alle parkeringspladser i byen, og i stedet rykke dem over i parkeringshuse- og kældre.
Forslaget mødte kritik og blev kaldt urealistisk. Til TV2 Lorry kaldte Venstres gruppeformand i Københavns Borgerrepræsentation, Flemming Steen Munch, forslaget for valgflæsk, mens Torben Lund Kudsk, afdelingschef i økonomisk politisk sekretariat i FDM, også stillede sig kritisk overfor forslaget.
– Det virker meget voldsomt. Der er rigtig mange bilejere i København, der også bruger bilen til at køre på arbejde ud af kommunen. Det virker som om, at Socialdemokratiet er ved at varme op til valgkamp med en grøn overbudspolitik for at være med omkring Enhedslisten, sagde Torben Lund Kudsk til TV 2 Lorry.
Konservative i København stillede sig dog positive overfor forslaget, hvis det kunne lade sig gøre at flytte parkeringspladserne over i parkeringshuse- og kældre.
I en kronik i Berlingske erkender overborgmester i København, Sophie Hæstorp Andersen (S), nu, at forslaget i kommunalvalgkampen ikke ramte skiven, og at partiet ville for meget på for kort tid.
Socialdemokratiet mener stadig, at der er for mange biler i København, men vil i stedet blandt andet igangsætte undersøgelser for opførslen af parkeringsanlæg og muligheden for at øremærke parkeringspladser til københavnere. Overborgmesteren kommer dog ikke med et nyt tal på, hvor mange parkeringspladser, der skal væk fra gaden.
– Socialdemokratiet går til de forestående budgetforhandlinger i Københavns Kommune med et ønske om at igangsætte en undersøgelse af, hvor der kan opføres nye parkeringsanlæg i Københavns brokvarterer. Det er første skridt. Men etablering af nye parkeringshuse alene, løser ikke de parkeringsudfordringer, som vi har i København. Fra politisk side skal vi undersøge alle muligheder for at skabe bedre parkeringsløsninger, det gælder også for erhvervsparkering, som svarer på det store pres, der er på parkeringspladserne i nogle af de københavnske bydele, skriver Sophie Hæstorp Andersen i kronikken.