
Foto: Colourbox
Ældre Sagen hjælper borgere i gang med MitID
tekst Anna Törnqvist Jensen, antj@kl.dk
Ligesom mange andre kommuner i landet, har borgerservice i Hedensted Kommune haft svært ved at følge med den store efterspørgsel på hjælp til MitID fra kommunens borgere. Det har et samarbejde med Ældre Sagen afhjulpet.
Alene på én uge fik 90 borgere således it-hjælp i Ældre Sagens tre frivillighuse, der ligger i henholdsvis Juelsminde, Hedensted og Tørring. Nu er der fem it-frivillige fra Ældre Sagen, som tager sig af opgaven. Og mens borgerne venter på hjælp, bliver de tilbudt en stol, en kop kaffe og en småkage.
– I Hedensted er vi stolte af, at frivillige og kommunen sammen kan give vores borgere en bedre service og en oplevelse af, at vi bor i en kommune, hvor de får en god service leveret i et samspil mellem kommunale medarbejdere og Ældre Sagens it-specialister. Vi har netop i kommunalbestyrelsen arbejdet med, at vores strategier skal bygge på smidige processer og forpligtende fællesskaber. Jeg er stolt over at se, hvor godt det kan fungere i praksis, siger borgmester Ole Vind (V) i en pressemeddelelse.
Ifølge kommunen har tilbagemeldingerne fra it-folket vedrørende samarbejdet med kommunens borgerservice været særdeles positive. Det har reaktionerne fra de borgere, som har fået hjælp, også.
– Nu må vi følge udviklingen de kommende uger og måske foretage en midtvejsevaluering med kommunen, siger Erik Christensen, der er formand for Ældre Sagens koordinationsudvalg i Hedensted.
Lars Jensen (K), der er formand for udvalget for beskæftigelse, er glad for samarbejdet med Ældre Sagen.
– Vi har fokus på at sætte borgerens behov for hjælp i centrum. Når det så viser sig, at vi i samarbejde med Ældre Sagen kan være med til at gøre ventetiden for borgeren væsentligt kortere og samtidig være med til at give en bedre service til de borgere, der skal have løst andre opgaver og derfor oplever kortere kø i borgerservice, så er det jo noget, alle kan være tilfredse med, siger han.