
Et af de mål, der ikke er nået i folkeskolen, handler om elevernes trivsel. Foto: Colourbox
Tre ud af fire mål for folkeskolen er ikke nået
tekst Martin Pedersen, marp@kl.dk
Tre ud af fire resultatmål for folkeskolen er ikke blevet indfriet i skoleåret 2020/2021. Det viser en ny statusredegørelse fra Børne- og Undervisningsministeriet.
Målene blev sat med folkeskolereformen i 2014.
Det eneste mål af fire, der er indfriet, er, at andelen af elever med dårlige resultater i de nationale test for læsning og matematik skal reduceres. Der har dog været en svag stigning i andelen året før.
Modsat er de tre andre mål ikke nået. Det er målene, at mindst 80 procent af eleverne skal være gode til at læse og regne i de nationale test, at andelen af de allerdygtigste elever i læsning og matematik skal stige og at elevernes trivsel skal øges.
Andelen af elever der opnår gode læseresultater er dog steget på alle klassetrin i perioden, hvilket sker efter at have været faldende i årene frem til skoleåret 2019/2020.
I redegørelsen fremgår det, at resultaterne skal ses med forbehold, når man sammenligner det seneste skoleår med tidligere. En ekstraordinær situation med Covid-19 har nemlig betydet, at hovedparten at testene er udført senere på året end normalt.
Statusredegørelsen bliver den sidste af sin slags. Parterne i det nationale samtale- og udviklingsprogram for folkeskolen, Sammen om Skolen, har nemlig aftalt, at der skal nedsættes en arbejdsgruppe med fokus på fremtidige statusredegørelser. Det sker blandt andet i kølvandet på det fremtidige evaluerings- og bedømmelsessystem.