
Foto: Nyborg Kommune og Slagelse Kommune.
Storebælts-borgmestre efter melding fra ny minister: ”Det er rigtig glædeligt”
tekst Mads Brandsen
Der er ikke noget nyt i, at den nytiltrådte transportminister Trine Bramsen (S) mener, at det burde være gratis at køre over Storebælt.
Men under tirsdagens overdragelsesforretning i ministeriet bekræftede hun synspunktet over for Jyllands-Posten.
– Det er besynderligt at bo på Fyn og kunne køre gratis over Lillebæltsbroen for at besøge familie i Aarhus, men hvis jeg skal til København, så skal jeg betale penge for at komme over Storebælt. Jeg mener, at en diskussion om vores infrastruktur er relevant, og jeg sidder nu et sted, hvor jeg kan skubbe i den retning, jeg gerne vil, sagde ministeren, der dog erkender, at der ikke er noget, der peger på, at taksterne for at krydse Storebælt kan fjernes her og nu.
Hvorfor er det, at man som frisør i Korsør ikke kan have kunder i Nyborg?
Alligevel vækker meldingen glæde hos borgmestrene på begge sider af bæltet.
– Hvorfor er det, at man som frisør i Korsør ikke kan have kunder i Nyborg? Broen fungerer i dag som en toldmur. Vi ville få meget mere ud af den, hvis den var gratis. Det ville skabe vækst i vores kommune, siger Slagelses borgmester Knud Vincents (V).
Selv om der næppe sker noget med brotaksterne lige med det samme, tager han alligevel godt imod meldingen fra ministeren.
– Det er en start, at vi har en minister, der gerne vil gøre noget ved det. Det er rigtig glædeligt, siger han.
Besnærende indtægtskilde
I Nyborg fylder argumentet om vækst også meget for borgmester Kenneth Muhs (V). Ifølge ham er der 300.000 job inden for en times kørsel fra Nyborg. Mere end 100.000 af dem er på Sjælland, men så længe broen er dyr at passere, er den en hæmsko for pendlingen.
– Jeg hilser det meget velkomment, at ministeren holder fast i sit synspunkt. Venstre-regeringen nedsatte taksterne og fandt politisk opbakning til det. Det er da positivt, at ministeren gerne vil gå længere ud ad den vej, siger Kenneth Muhs.
Ligesom sin kollega på den anden side går han ind for både at sænke priserne for bilister og togrejsende. Men hvor langt man kan komme, er han ikke sikker på.
– Jeg kan have mine tvivl om, hvorvidt det nogensinde bliver gratis at køre over Storebælt. Når man sidder på Christiansborg, er det jo besnærende at holde fast i en bro, der giver masser af indtægter, siger han.
Det koster i dag knap 200 kroner at køre over Storebæltsbroen i en almindelig passagerbil, mens DSB betaler cirka 7.000 kroner pr. togsæt, der passerer forbindelsen. mdbr@kl.dk