
Foto: Colourbox
Hovedstadskommuner går til kamp mod reklamer for pengespil
tekst Mads Brandsen
Måske kan det være slut med reklamer for online-casinoer, odds og skrabelodder i den offentlige transport i hovedstadsområdet.
Det vil et flertal i Københavns Borgerrepræsentation i hvert fald arbejde for, ligesom også et flertal i Frederiksberg Kommunalbestyrelse går ind for et forbud.
I København er forslaget vedtaget med stemmer fra Enhedslisten, Socialdemokratiet, Radikale Venstre, SF og Alternativet, mens det på Frederiksberg er Socialdemokratiet, Enhedslisten, Radikale Venstre og SF, der står bag forslaget, der for tiden er under udvalgsbehandling.
Baggrunden er, at der de seneste 15 år har været en voldsom vækst i antallet af pengespil, hvilket har skabt flere spilafhængige, herunder særligt flere unge.
– Det er særdeles bekymrende, at halvdelen af dem, der bliver behandlet for ludomani er unge. Samtidig ved vi, at der er en sammenhæng mellem antallet af spilreklamer og antallet af borgere, der får et problematisk forhold til spil, siger Gunvor Wibroe (S), der er rådmand på Frederiksberg og medforslagsstiller.
Det er lidt af en ladeport at åbne, hvis vi som kommunalpolitikere skal agere smagsdommere. Det vil vi meget gerne sætte en bom ned for
Branche: Vi har gjort meget
På den anden side står politisk ordfører for Konservative på Frederiksberg, Nikolaj Bøgh. Han mener ikke, det kan være kommunens opgave at forbyde bestemte reklamer.
– Det er lidt af en ladeport at åbne, hvis vi som kommunalpolitikere skal agere smagsdommere. Det vil vi meget gerne sætte en bom ned for her, for det er skruen uden ende, hvis vi skal slå ned på al uhensigtsmæssig adfærd, siger han.
Hos brancheorganisationen Spillebranchen er direktør Morten Rønde heller ikke begejstret.
– Vi har som branche gjort ret meget selv i forhold til regulering. Vi har et adfærdskodeks, som alle udbydere skal leve op til. Det indeholder en række markedsføringsregler, der går længere end lovgivningen. Derfor synes jeg, kommunerne skal slå koldt vand i blodet, siger han.
Hvis et forbud mod spilreklamer skal blive til virkelighed, kræver det enighed i trafikselskabet Movias bestyrelse. Det er endnu uvist, hvordan man stiller sig til sagen her. mdbr@kl.dk