
Der skal skabes andre tilgange i de almene tilbud, siger KL-udvalgsformand Thomas Gyldal Petersen (S). Foto: Colourbox
Psykologer i åbent brev: Psykiske problemer skyldes skoler og institutioner
tekst Anna Törnqvist Jensen, antj@kl.dk
Der er brug for at få forbedret rammerne i landets skoler og dagtilbud, lyder det i et åbent brev fra over 1.000 psykologer til Folketinget. Psykologerne, hvoraf næsten halvdelen er tilknyttet PPR, mener nemlig, at børn og unge for ofte kommer ud i psykisk mistrivsel, fordi de rammer, der er i skoler og dagtilbud, ikke fungerer. Det skriver Politiken.
Psykologerne peger i brevet på, at det kan løse problemerne at øge brugen af tolærerordninger og holddeling, have faste pædagoger i klasserne samt at øge antallet af uddannelsen af pædagoger. De mener desuden, at der skal skæres ned på screeninger og tests, så lærerne får bedre tid til forberedelse og direkte arbejde med børnene og forældrene, ligesom der bør afsættes flere midler til fritidstilbud.
KL deler psykologernes bekymring og mener, der er behov for at se på de tilgange, der er i dag.
– Kommunerne ser med stor alvor på den stigning i psykisk mistrivsel, som børn og unge oplever. Vi er helt enige i, at vi skal have skabt nogle andre tilgange i vores almene tilbud, som i højere grad kan rumme alle børn. Det er et spor, som vi arbejder benhårdt på for at finde nye måder for, at flere børn og unge kan trives og udvikle sig. Det handler også om, at faglighederne skal i spil på nye måder, og herunder også, at vi får en drøftelse af PPR’s rolle, siger formanden for KL’s børne- og undervisningsudvalg, Thomas Gyldal Petersen (S).
Han peger på, at KL har foreslået, at der skabes én indgang i kommunerne for børn, som har brug for lettere behandling af for eksempel angst.
– Det, mener vi, bør være et centralt tema i forhandlingerne om en 10-årsplan for psykiatrien, siger han og tilføjer:
– Rekruttering af dygtige pædagoger, lærere og psykologer er en kæmpe udfordring i kommunerne, så vi kan ikke klare opgaven ved blot at tilføje ressourcer. Det kræver en transformation af den måde, vi arbejder på i skolen.