
I en tid med kontantløse filialer melder bankerne pas, når kommunerne efterspørger kontantudbetalinger. Foto: Colourbox
Banker afviser at udbetale kontanter til udsatte borgere: ”De mangler social samvittighed”
tekst Mads Brandsen, mdbr@kl.dk
Tre banker bød i et nyligt EU-udbud på at være bankforbindelse for Odense Kommune de næste fire år. Men hverken Jyske Bank, Danske Bank eller Nordea, der vandt udbuddet, kan tilbyde udbetaling af kontanter til udsatte borgere, der ikke har en NemKonto, hvilket kommunen ellers havde opstillet i udbuddet.
Det fremgår af en sagsfremstilling fra et økonomiudvalgsmøde i Odense, der fandt sted torsdag.
”Årsagen er, at der ikke længere er fysiske kasser i bankfilialerne, og bankerne har, grundet høj sikkerhed i filialerne, heller ikke mulighed for at tilbyde enkelte kontantudbetalinger i begrænset omfang. Bankerne henviser til, at hævning af kontanter i stedet skal ske via kontantautomater,” skriver forvaltningen.
I stedet foreslår bankerne, at kommunen selv overtager opgaven og aftaler med et værdihåndteringsselskab, at de leverer kontanter til kommunen. Det betyder, at beskæftigelses- og socialforvaltningen skal etablere et udbetalingssted med følgende ekstraudgifter til medarbejdere og vagter.
Og det har fået rådmanden i netop den forvaltning, Brian Dybro (SF), op i det røde felt.
– Jeg synes, bankerne mangler social samvittighed, skriver han på Facebook og forklarer, at det drejer sig om 30-40 socialt udsatte borgere, der får udbetalt kontanter, fordi de ikke har en NemKonto.
Den nye løsning vil medføre ”en masse administration”, skriver han.
– Det her må bankerne kunne gøre bedre. Kære bankverden, udvis nu noget social samvittighed i de byer, hvor I gerne vil være en del af lokalsamfundet, slutter Brian Dybro.
Danske Kommuner arbejder på at få en kommentar fra Nordea, men det har endnu ikke været muligt.