
Esbjerg: Regeringen må tage stilling til frikommune-evaluering
tekst Thomas Kokholm Nielsen
Esbjergs borgmester vil have regeringen til at tage stilling til, hvordan man vil evaluere de frihedsprojekter, man har sat i gang i syv kommuner.
– Vi er syv borgmestre, der har italesat det overfor statsministeren og de øvrige ministre. Det er vigtigt, at vi måler på det her. Regeringen har fokus på afbureaukratisering. Samtidig har man også fokus på, at der skal bruges færre konsulenter i kommunerne. Det er da generelt fornuftigt, men her har vi et forsøg, der kører i tre år. Så kan vi ikke bagefter sige: ”Det var sjovt”. Vi skal også vide, hvad vi har lært, og hvordan vi sikrer os, at al den viden og de gode erfaringer bliver samlet op og udbredes til resten af landet, siger Jesper Frost Rasmussen (V).
Det kræver nogle konsulenttimer. Som han ser det, er dilemmaet, hvad man skal måle på.
– Det har jeg udfordret regeringstoppen på. Skal eleverne blive dygtigere fagligt? Skal der være flere, der vælger en ungdomsuddannelse? Skal eleverne blive gladere – trivslen? Er det forældrene, eller er det lærerne, der skal være glade og tilfredse? De ting kan gå i flere retninger, siger borgmesteren.
Han påpeger, at det tager lang tid at ændre et skolevæsen, og det kan være svært at vurdere resultatet ud fra gængse kriterier efter kun tre år.
– Man skal også måle på, hvor dygtige eleverne er. Men når man kun har tre år, så er det i hvert fald svært at måle ud fra, hvor mange der fortsætter i ungdomsuddannelse. Det fluktuerer i forvejen fra år til år. Vi har også haft et helt år med corona. Det er jo ikke til at sige, hvordan det påvirker, siger han.
Det er ikke kun regeringen, der skal tage stilling.
– Jeg synes også, det skal afstemmes i KL og blandt de partier, der er med i aftalen. De skal være med til at definere, hvad det er, vi vil opnå, siger han.
Han mener, at hvis vi som land vil have verdens bedste skole, så handler det både om det boglige og om dannelsen.
– Jeg tror egentlig, at forældretilfredsheden er det mest samlende parameter at måle på. De er som regel ambitiøse på deres børns vegne. Oplever de glade børn, så er man tilfreds. Man kan også spørge eleverne selv. Trives man i skolen, så tror jeg man bliver så dygtig, som man kan blive. Fokuserer vi kun på det faglige, så misser vi noget, mener borgmester Jesper Frost Rasmussen. • tkn@kl.dk
Læs mere om Esbjergs frikommuneforsøg på side 34-39.
YDERLIGERE MATERIALE
-
PDF
DK-6-side-11.pdf