
ARC er tættere på 20 millioner euro til CO2-fangst
tekst Thomas Kokholm Nielsen
20 millioner euro til et fuldskala CO2-fangstanlæg er nu næsten inden for rækkevidde for ARCs og Copenhagen Malmö Ports (CMP) fælles projekt. Det er gået videre i udskilningsløbet om midler fra EU’s Innovationsfond.
Projektet går ud på at indfange CO2 fra affaldsforbrænding og lagre det i undergrunden.
Ud af 311 projekter fra hele EU er ARCs og CMP’s projekt blevet udvalgt til at være blandt de sidste 70 projekter, der den 23. juni 2021 sendte en hovedansøgning afsted til EU’s Innovationsfond om støtte.
– Vi er der ikke endnu, men udmeldingen og anerkendelsen fra EU er et afgørende og vigtigt skridt for at komme videre med CO2-fangst i stor skala på ARC, siger ARCs direktør, Jacob H. Simonsen.
500.000 ton CO2 skal fanges
Får ARC og CMP del i støtten, er det affaldsenergianlæg et stort skridt tættere på at kunne fjerne 500.000 tons CO2 årligt fra udledningen og dermed levere massive klimaforbedringer for Danmark.
Derudover vil det hjælpe København i mål med sin ambition om at være verdens første CO2-neutrale hovedstad i 2025.
– Hvis vi lykkes med den her ansøgning, er vi et stort skridt tættere på at bidrage gevaldigt til både Københavns og regeringens klimamål. Det kræver dog også national opbakning, så vi afventer med stor interesse regeringens nationale strategi for CO2-fangst og -lagring inden sommerferien. Med de rette beslutninger kan Danmark endnu en gang trække i den grønne førertrøje og tjene til inspiration for resten af verden med alt, hvad der potentielt følger af eksport af dansk know-how, udtaler Jacob H. Simonsen.
Den indfangede CO2 skal lagres på og derefter sejles fra CMP’s havn på Prøvestenen i København til en lagringsfacilitet i undergrunden.
– Det er med stor glæde, at vi har modtaget nyheden om, at vi er et skridt nærmere realiseringen af et anlæg til CO2-fangst i stor skala, som kan bidrage markant til både lokale og nationale klimaambitioner – og som derudover viser, hvordan havnen kan spille en aktiv rolle i den grønne omstilling. I dette tilfælde ved at Prøvestenen skal fungere som platform for udskibning af den indfangede CO2 og på sigt potentielt også til udnyttelse andetsteds, for eksempel i PtX-sammenhænge og dermed som komponent til udvikling af grønne e-fuels i transportsektoren, siger CMP’s adm. direktør, Barbara Scheel Agersnap, i en pressemeddelelse.
Således kan den indfangede CO2 også omdannes til grønne brændstoffer og skabe grønne løsninger til sektorer, der ikke umiddelbart kan elektrificeres.
Afgørelsen om hvorvidt ARC og CMP modtager millionstøtten fra EU falder i slutningen af 2021. tkn@kl.dk