
Skoler får frit valg mellem lang juleferie og fjernundervisning
tekst Anna Törnqvist Jensen
Den stigende coronasmitte i samfundet har fået regeringen til sammen med et flertal i Folketinget at beslutte, at alle landets skoleelever fra på onsdag den 15. december sendes hjem. Men om skoleeleverne fjernundervises, eller de får lov at gå på tidlig juleferie, er op til kommunerne.
– Aflysning af undervisning i dagene inden juleferien betyder, at de pågældende undervisningstimer skal indhentes senere i skoleåret for at leve op til fagets årsnorm, siger Peter Pannula Toft, børn- og skolechef i KL, og fortsætter:
– Kommunerne skal derfor overveje hvor mange timer, der i så fald skal ”flyttes” til senere på skoleåret, og hvorvidt de er muligt at få det hele til at passe med justeringer af skemaer, pres på lokaler, længere skoledage og så videre. Derudover skal skolens ferieplan godkendes af kommunalbestyrelsen, og det kan være svært at få inden den 15. december. Vi forventer derfor ikke, at det er en løsning, mange kommuner kommer til at anvende.
Hvis nogle kommuner udskyder undervisning, skal de tage højde for de rammer, der ligger i reglerne om det samlede undervisningstimetal. I dette skoleår er det 1.100 undervisningstimer for eleverne i børnehaveklassen til og med 3. årgang, 1.320 timer for 4. til 6. årgang og 1.400 timer for 7. til 9. årgang.
Ifølge Peter Pannula Toft er det en velkendt opgave, kommunerne nu står over for.
– Opgaven er jo desværre velkendt og består af to spor: Dels skal kommunerne sikre fjernundervisning og arbejde med at understøtte klassefællesskabet, dels skal man sikre et tilbud for de børn, der af den ene eller anden årsag har behov for at møde på skolen, siger han.
Skolerne skal også fortsat tilbyde nødpasning, og her er reglerne bredere end under tidligere nedlukninger.
– Rammerne for nødpasning minder om dem, vi kender fra foråret, hvor det også var et vigtigt hensyn at understøtte forældrenes mulighed for at passe deres arbejde, siger Peter Pannula Toft og tilføjer:
– Vi forventer, at flere forældre og elever vil benytte sig af muligheden for at møde fysisk frem på skolerne, og derfor er det allerede nu vigtigt, at kommuner og skoler gør sig klart, hvordan man sikrer en god oplevelse for de børn, der møder frem. Særligt vigtigt er fokus på at skabe meningsfulde fællesskaber, da vi ved, at det var svært for nogle børn under de tidligere nedlukninger. antj@kl.dk