
S-toget kommer til Roskilde – og som noget nyt hilses det velkomment
tekst Mads Brandsen
I 2002 sagde et enstemmigt Roskilde Byråd nej tak til at få S-tog til byen. Det samme skete i 2012, da man frygtede, at den samlede togbetjening ville blive forringet.
Men nu, hvor kalenderen siger 2021, og regeringen har taget en forlængelse af Vestbanen til Roskilde med i sin infrastrukturplan, har piben fået en helt anden lyd. Så længe der samtidig kommer andre forbedringer af togtrafikken mod Roskilde, takker byrådet pænt ja.
– Vi er ikke længere imod S-tog, men vi siger ”lav nu det andet først”, siger borgmester Tomas Breddam (S).
Han glæder sig over, at der er i regeringens udspil står, at Roskilde samlet set får flere togafgange og nye direkte forbindelser, fordi der skal laves en ny sydlig jernbanekorridor uden om Københavns Hovedbanegård. Det vil give flere afgange og nye forbindelser til og fra Roskilde til gavn for kommunens mange pendlere.
– Vores pendlere får ikke noget ud af S-togene. Men S-toget kan give 15 procent flere passagerer i den offentlige trafik. Det giver noget på CO2-kontoen, og det skaber nye muligheder for folk, der ikke skal hele vejen til København, siger Tomas Breddam.
Det er planen at forlænge linje B, så den fremover får endestation i Roskilde og undervejs standser i Hedehusene og Trekroner. mdbr@kl.dk