
Ærgrelse i Billund: Regeringen dropper ny jernbane
tekst Mads Brandsen
Der kommer ingen ny jernbaneforbindelse mellem Vejle og Billund.
I hvert fald ikke, hvis det står til regeringen, der i sit infrastrukturudspil dropper den omdiskuterede forbindelse, der oprindeligt blev besluttet som led i Togfonden DK og senere også indgik i VLAK-regeringens investeringsplan.
Banen var budgetteret til at koste i underkanten af en milliard kroner og ville give omkring fire et halvt minut kortere rejsetid sammenlignet med busser.
– Trods den store investering vil jernbanen ikke give nogen væsentlig forbedring for passagererne i forhold til den nuværende busløsning. Derfor har projektet også et betydeligt negativt samfundsøkonomisk afkast og går imod muligheden for en mere effektiv jernbane, da driften kræver et betydeligt årligt tilskud, skriver regeringen i udspillet.
Den beslutning ærgrer Billunds borgmester Ib Kristensen (V).
– Jeg er ked af det. Vi havde håbet, banen ville blive til noget – og kombineret med at vi heller ikke får nogen Hærvejsmotorvej, kan jeg kun sidde tilbage med en følelse af, at vi er blevet ladt i stikken, siger han.
Det var ikke mindst af hensyn til passagerer til og fra Billund Airport , at banen kom på tegnebrættet. Nu må landets næststørste lufthavn fortsat undvære både motorvej og jernbaneforbindelse – formentlig som en af de få internationale lufthavne i Europa. Men det handler om meget mere end flyrejsende, understreger Ib Kristensen.
– En ny jernbane ville have gavnet både erhvervsudviklingen, turismen og bosætningen i Billund. Vi er en kommune i stor vækst, og det ville jernbanen kunne have skubbet yderligere på, siger Ib Kristensen.
Hos Billund Airport, der ejes af blandt andet Billund Kommune, har man dog ikke givet op.
– Vi kommer til at arbejde videre for banen. Det er regeringens udspil, og en regering, der taler om at skabe bedre balance i Danmark har i hvert fald ikke forholdt sig til balancen mellem Københavns Lufthavn og Billund Lufthavn. Havde man det, havde vi fået både jernbanen og motorvejen, siger administrerende direktør Jan Hessellund.
Banen har de senere år været omdiskuteret, fordi den anlægget af den ikke giver en tilstrækkelig samfundsøkonomisk gevinst. mbdr@kl.dk