
Kradser gæld hjem med Mobilepay
tekst Jon Kirketerp Jørgensen
Hvordan får man borgerne til at betale deres gæld til kommunen? Det spørgsmål stiller flere kommuner sig selv, og rundt omkring i landet er der flere opfindsomme forsøg. Blandt andet i Aarhus, hvor kommunen har brugt Mobilepay-anmodninger til at inddrive mere end en millioner kroner, som borgerne skyldte kommunen.
Det fortæller rådmand for kultur og borgerservice, Rabih Azad-Ahmad (R).
– Vi bruger alle de midler, vi kan, for at få borgerne til at betale deres gæld til kommunen. MobilePay har vist sig at være en effektiv måde at minde borgerne om deres gæld og lade dem betale gælden nemt og hurtigt. Det er en service til borgerne, men det handler også om, at det ikke er fair, at der er nogle, der ikke betaler det, de skylder, siger han.
Fremgangsmåden er relativt simpel: Når borgerne har givet samtykke til, at kommunen må sende opkrævninger via Mobilepay, så sender kommunen en anmodning i appen. Anmodningen har en deadline på fem minutter. Det betyder, at borgeren, inden fem minutter er gået, skal acceptere og betale med det samme.
Den ene million, som Aarhus har opkrævet, er dog en dråbe i havet. Samlet set skylder borgere og virksomheder 400 millioner kroner til kommunen. De penge kunne Aarhus-rådmanden godt tænke sig at få flere muligheder for at inddrive. Det meste af gælden er det nemlig Skatteministeriet, der står for at inddrive.
– Vi er gode til at inddrive gæld i kommunerne, og derfor opfordrer jeg Skatteministeriet til at lade kommunerne overtage en større del af gældsinddrivelsen. Gældsstyrelsen er ikke effektiv nok, og det går ud over kommunernes økonomi, siger Rabih Azad-Ahmad. jki@kl.dk