
Elbiler: Frederiksberg nærmer sig fuld dækning med ladestandere
tekst Jon Kirketerp Jørgensen
Frederiksbergs indsats for at få flere borgere til at vælge eldrevne frem for benzin- eller dieseldrevne biler nærmer sig et skarpt hjørne. Kommunen har nemlig netop indgået en aftale med virksomheden Clever, der over de næste to år vil opstille 24 nye ladestandere rundt omkring i kommunen, så byens elbilister nemmere kan få ladet deres bil op.
Når de 24 standere er sat op, vil der være i alt 95 ladestandere og 170 tilhørende gratis parkeringspladser i kommunen. Det betyder, at elbilister højst skal køre 250 meter for at finde en ladestander på 80 procent af kommunens areal. Det vil bringe Frederiksberg fire femtedele af vejen mod deres egen ladegaranti, som netop går ud på, at ingen Frederiksbergborgere skal have mere end 250 meter fra gadedør til ladestander og tilhørende parkeringsplads.
Den udvikling er borgmester Simon Aggesen (K) ganske begejstret for.
– Jeg er meget tilfreds med, at vi med denne aftale kan tilbyde elbilejere i byen endnu bedre muligheder for at lade deres elbil op og dermed gøre rammerne for elbilejere mere attraktive. Frederiksberg skal være Danmarks elbilby nummer et, og det skal være nemt at foretage valget at vælge at køre i elbil. Med de nye ladestandere tager vi et stort skridt i den rigtige retning, og vores mål er nu inden for rækkevidde. Det viser, at vi har trykket speederen i bund på den grønne omstilling i vores by, siger han.
Formanden for Frederiksbergs by- og miljøudvalg, Jan E. Jørgensen (V), siger, at arbejdet med at nå 100 procent dækning fortsætter, og at den seneste aftale er et vigtigt skridt på vejen for at få flere til at vælge en elbil.
– Hidtil har det været en barriere for mange, især dem der bor i lejlighed, at der ikke har været nok offentlige ladestandere. Nu er vi snart i mål med infrastrukturen og jeg håber, at de forbedrede lademuligheder får mange til at vælge elbiler i de kommende år, sådan at leverandørerne ser en god grund til at etablere endnu flere ladestandere, siger Jan E. Jørgensen.
Frederiksberg Kommune skal i den kommende tid tale med tre andre operatører om at sætte ladestandere op. Kommunens elbilstrategi indebærer blandt andet, at kommunens egne køretøjer skal være eldrevne eller køre på andet klimavenligt brændstof, ligesom busser, der kører rundt inden for kommunegrænsen skal være CO2-neutrale. jki@kl.dk