
Medarbejdere fremmer offentlig innovation
tekst Frederikke Stoustrup
Fire ud af fem offentlige arbejdspladser har udført mindst én offentlig innovation fra 2018-2019, og det er oftest medarbejderne, der igangsætter eller fremmer disse løsninger. Det viser tal fra det nye Innovationsbarometer, som laves i samarbejde med Center for Offentlig Innovation og Dansk Statistik.
Undersøgelsen bygger på svar fra 2.363 kommunale, regionale og statslige arbejdspladser. Størstedelen har svaret, at den seneste innovation på deres arbejdsplads var igangsat af enten ledere (38 procent) eller medarbejderne (34 procent). Dermed placerer de offentligt ansattes egne initiativer sig højere, når det kommer til at igangsætte innovation, end for eksempel den lokalpolitiske ledelse, nationale krav og økonomisk pres.
84 procent af deltagerne svarer desuden, at den seneste innovation på deres arbejdsplads i nogen eller i høj grad blev fremmet af medarbejdere, hvorimod kun 10 procent vurderer, at medarbejdere var hæmmende for innovationen. Medarbejderne ses dermed som en mere fremmende faktor for innovation end borgere, samarbejde på tværs og organisationsforandringer.
Kerneopgaven er vigtig for værdiskabende innovation
Undersøgelsen viser også, at offentlig innovation hænger tæt sammen med arbejdspladsens kerneopgaver. 91 procent svarer, at den seneste innovation hænger direkte sammen med nuværende kerneopgaver, og 3 procent svarer, at innovationen hænger sammen med kommende kerneopgaver.
Af undersøgelsen fremgår det også, at innovationer relateret til kerneopgaver hyppigere skaber flere forskellige typer værdi end andre innovationer. For eksempel skaber 70 procent af kerneopgave-innovationerne bedre kvalitet, mens dette kun gælder for 30 procent af andre innovationer. Desuden fremmer medarbejderne oftere innovationer, der knytter sig til kerneopgaven, end de fremmer andre innovationer.
Offentlig innovation er at gøre noget nyt i den offentlige sektor, der skaber værdi. Det behøver ikke at være en ny ide – det skal bare være nyt for arbejdspladsen. Værdi er i COI’s barometer målt i kvalitet, medarbejdertilfredshed, effektivitet, borgerinddragelse og politiske mål. frst@kl.dk
Resultater fra Innovationsbarometeret
- 9 ud af 10 af de offentlige innovationer handler om kerneopgaven – den overordnede opgave, som en offentlig arbejdsplads har for at skabe værdi for borgerne.
- 9 ud af 10 af innovationerne er er fremmet eller igangsat af medarbejderne.
- Medarbejderne fremmer oftere innovationer, der handler om kerneopgaven.
Du kan læse mere om resultaterne i Innovationsbarometeret her.