
Massiv kritik af, at regeringen dropper forskning i FGU
Børne- og undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil (S) dropper følgeforskning af den Forberedende grunduddannelse – FGU. I stedet vil ministeren nøjes med en evaluering af uddannelsen til tre millioner kroner over de næste fire år.
Thomas Gyldal Petersen, formand for KL’s Børne- og Undervisningsudvalg mener, det er problematisk, at følgeforskningen er blevet økonomisk beskåret og har ændret form til en evaluering.
– Vi har jo at gøre med en helt nyt institutionsform, og det har hele tiden været en del af aftalen, at følgeforskningen skulle understøtte udviklingen af den nye profession og give viden om det forberedende område som særskilt fagligt felt. Men som evalueringen nu er lagt op, vil den del ikke blive belyst. Vi er derfor bekymrede for, hvordan medarbejdere og ledere på FGU-institutionerne kan blive understøttet i at udvikle deres praksis, så de høje ambitioner for FGU realiseres.
– Vi savner svar på, hvordan ministeriet har tænkt sig at understøtte denne praksisudvikling – ud over det planlagte uddannelsesforløb. Og vi er også meget interesserede i at få at vide, hvordan evalueringen skal anvendes efterfølgende til at understøtte institutionerne.
FGU-uddannelse er beregnet på at forbereder unge under 25 år, der endnu ikke er parat til at gå i gang med eller gennemføre en anden ungdomsuddannelse af faglige, personlige eller sociale årsager.
Knald i låget
Det er ikke kun KL, der er kritisk overfor børne- og undervisningsministerens disposition. Det gælder stort set alle interessenter omkring FGU.
Formand for Uddannelsesforbundet Hanne Pontoppidan er skarp i mælet.
– Det er fuldstændig knald i låget. Jeg gætter på, det handler om, at det er eksterne folk, der skal konteres som konsulenter, som ville skulle stå for opgaven. Men kunne man forestille sig at lave en folkeskolereform uden følgeforskning? Nej, vel? Og det her er altså en større reform både indholdsmæssigt og strukturmæssigt, siger hun til Altinget.
Også Ringsteds borgmester Henrik Hvidesten (V), der er landsformand for FGU Danmark er kritisk.
– Vi er skuffede over det. Vi havde set frem til, at følgeforskningen kunne give os nogle resultater og viden om, hvordan vi kan flytte eleverne. Det er vi trætte af, at ministeren har aflyst. Konsekvensen bliver, at vi ikke får dokumentation for, at de indsatser, vi laver, er de rigtige. Der havde følgeforskningen været rar at kunne læne sig op ad, siger også han til Altinget.
Også undervisningsordførere fra Venstre og Radikale på Christiansborg kritiserer Børne- og undervisningsministerens beslutning. tkn@kl.dk