
Sundheds- og seksualundervisningen halter efter
tekst Jon Kirketerp Jørgensen
Der mangler ledelsesmæssig prioritering og en klar ansvarsfordeling i forhold til undervisningen i sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab.
##ContentBoxStart##249506##ContentBoxEnd##
Det viser en undersøgelse ifølge Undervisningsministeriet, som ministeriet har fået foretaget af emnet sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab,som er obligatorisk i folkeskolen.
Desuden efterspørger både ledere og lærere mere faste rammer, så undervisningen i emnet kan blive prioriteret højere.
Samtidig viser undersøgelsen, at lærerne i ringe omfang kender rammerne for sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab i form af blandt andet Undervisningsministeriets Fælles Mål, læseplan og vejledning.
Derudover tyder elevernes svar på, at undervisningen på særligt folkeskoler er utilstrækkelig, når det gælder emner som rettigheder, normer, mangfoldighed, reproduktion og seksualitet samt seksuel sundhed.
Undervisningsminister Merete Riisager mener på baggrund af undersøgelsen, at området skal have et løft.
– Undersøgelsen tyder på, at der er behov for at justere og løfte undervisningen i sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab i grundskolen. Det er vigtige emner. Derfor har jeg også inviteret til dialogmøde med interessenterne på området, hvor vi skal drøfte, hvordan vi kan styrke undervisningen til gavn for lærere og elever, siger undervisningsminister Merete Riisager.
Det omtalte dialogmøde finder sted den 29. januar.
Sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab er ikke tildelt et selvstændigt timetal i folkeskolen. Emnet er dog obligatorisk for alle elever fra 0. til 9. klasse. Det er op til den enkelte skoleleder at beslutte, hvilket fag, der skal rumme undervisning i emnet.
Du kan læse hele evalueringen her. Du kan også læse bilagene til undersøgelsen. jki@kl.dk