Ti råd fra ministeren: Sådan bruger du digital teknologi i folkeskolen
tekst Jon Kirketerp Jørgensen
Hvordan får man mest ud af den digitale teknologi i undervisningen i folkeskolen? Det vil undervisningsminister Merete Riisager (LA) gerne hjælpe lærere og pædagoger i folkeskolen med og har derfor i dag præsenteret ti gode råd.
– Det er vigtigt, at vi udnytter teknologien der, hvor den giver mening, og kan håndtere de udfordringer, der også følger med, for eksempel digitale forstyrrelser. Mange steder er lærerne allerede kommet rigtig langt med at bruge teknologi i undervisningen, men jeg håber, at et eller flere af disse helt praktiske råd kan være en hjælp for den enkelte lærer og den enkelte skolepædagog, siger undervisningsminister Merete Riisager.
Hendes ministerium har sammen med en rådgivningsgruppe udarbejdet de ti råd. I rådgivningsgruppen sidder der lærere, forskere og organisationer.
Du kan læse mere om de ti år og se ti små videoer på EMUs hjemmeside. jki@kl.dk
De ti råd
1. Tydeliggør det faglige formål
2. Styrk elevernes digitale produktioner
3. Brug digitale redskaber til formidling
4. Giv løbende feedback i processen
5. Inddrag elevernes digitale erfaringer
6. Tilpas teknologibrugen til den enkelte elev
7. Tag ansvar for digitale forstyrrelser
8. Brug digitale teknologier undersøgende
9. Brug digitale teknologier til at styrke samarbejde
10. Fasthold et fælles fokus på digital teknologi og dataetik