
Mister kørekort og valgbarhed
tekst Thomas Kokholm Nielsen
Tilbage i 2015 kørte Venstrepolitikeren Søren Hyldgaard for stærkt hele tre gange på Lyngby Omfartsvej. Det får nu konsekvenser for hans politiske karriere.
Dommen er først faldet nu. Han mister kørekortet og får en bøde på 21.000 kroner. I mellemtiden er valgbarhedsloven blevet skærpet i april 2018, så politikeren på den baggrund ikke længere er valgbar. Han trækker sig derfor som kandidat for Venstre til Folketinget i Helsingør Kredsen og søger samtidig orlov fra kommunalbestyrelsen i Rudersdal, hvor han er medlem af Byplanudvalget, Miljø- og Teknikudvalget samt Bycenterudvalget.
Firkantede regler
Var dommen faldet tidligere, havde det ikke haft samme konsekvenser. Det ærgrer Rudersdals borgmester Jens Ive (V).
– Jeg synes, det er uheldigt, at sagsbehandlingen har været så længe undervejs. I min optik er det for dårligt, at der først rejses tiltale godt tre år efter, forseelserne er begået, siger han til Frederiksborg Amts Avis. Han understreger dog at det ikke undskylder Søren Hyldgaards brud på færdselsloven.
Chefforsker ved Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, Roger Buch kommenterer ikke sagen om Søren Hyldegaard, men påpeger, at den nye valgbarhedslov fra 2018 gjorde reglerne for valgbarhed mere firkantede.
– Oprindeligt var det kommunalbestyrelsen, der skulle tage stilling til, om et medlem var valgbar eller ej. Det gav meget forskellige afgørelser. Det blev i 1965 ændret til, at et valgbarhedsnævn skulle vurdere fra sag til sag. Ændringen i april 2018 betød, at de flydende grænser helt forsvandt. Reglerne blev gjort firkantede, så alle vidste, hvad de havde at forholde sig til, siger Roger Buch til Frederiksborg Amts Avis.
Valgbarhedsloven i den nye form betyder samtidig, at Søren Hyldgaard ikke må genopstille til kommunalvalget i 2021. tkn@kl.dk