
Borgmestre jubler over smuldrende Ring 5-projekt
tekst Mads Brandsen
– En rigtig god nyhed.
Sådan siger Greves borgmester Pernille Beckmann (V) efter at både Venstre og Dansk Folkeparti har meddelt, at partierne ikke længere vil arbejde for etableringen af Ring 5, der skulle gå fra Fredensborg i nord til Køge i syd.
– Det var en rigtig kedelig beslutning, som ville være ødelæggende for vores kommune, hvis den blev ført ud i livet. Vi har trukket i alle de tråde, vi kunne, og for mig er det her et godt eksempel på, at demokratiet virker, siger Pernille Beckmann.
Transportordfører Kristian Pihl Lorentzen (V) understregede, at Ring 5 ikke er groet i Venstres have.
– Vi synes ikke, det er en god ide at bygge en motorvej, der går parallelt med den eksisterende Køge Bugt-motorvej. Vores perspektiv og tilgang er nu, at trafikken fra Vestsjælland mod København bør ledes over en ny motorvej fra Ringsted til Roskilde. Samtidig skal den eksisterende motorvej videre mod København udvides til otte spor, siger han til Sjællandske.
Mere arbejde forude
Dansk Folkepartis gruppeformand Peter Skaarup siger til Altinget, at borgernes protester har gjort indtryk på partiet, som nu ønsker at sætte forundersøgelsen i bero og undersøge andre muligheder.
I Greve glæder Pernille Beckmann sig over, at hendes partifæller på Christiansborg nu er kommet frem til det, hun betragter som den eneste rigtige løsning.
– Det regnede jeg også med, de ville gøre, siger hun.
Men korridoren, hvor Ring 5 skulle have været anlagt er stadig reserveret, og derfor er der mere arbejde for Pernille Beckmann.
– Vi må have hjulpet borgerne, der bor tæt på, og som har levet med truslen om en motorvej hængende over hovedet. Det bedste ville være, hvis reservationen af arealet bliver helt ophævet, siger hun.
Egedal: Der vil fortsat være behov
Også hos nabokommunen Solrød er der begejstring på borgmesterkontoret.
– Jeg jubler over den helt store nyhed. Den gode beslutning sejrede til sidst, siger borgmester og formand for KKR Sjælland, Niels Hörup (V), der har været imod projektet siden før han blev borgmester i 2006.
– Før man har vurderet effekterne af den nye jernbane, aftalte man at lave Ring 5. Det synes jeg var forkert. Jeg synes, det er mere naturligt med en motorvej mellem Ringsted og Roskilde, siger han.
Længere mod nord har Egedals borgmester Karsten Søndergaard (V) en noget mere afdæmpet reaktion.
På den ene side så han gerne Ring 5-projektet blive virkelighed, hvis man valgte den sydligste linjeføring. Men, siger han:
– Vores førsteprioritet er og bliver Frederikssundsmotorvejen. Og vi mener først, man skulle bygge Ring 5 efter Frederikssundsmotorvejen står færdig, da vi ellers kunne frygte, at den aldrig ville blive til noget. Så vi ligger ikke sønvløse, men vi jubler heller ikke, siger Karsten Søndergaard.
På længere sigt vurderer han, at der fortsat vil være behov for en femte ringforbindelse vest for København.
– Ellers vil vores borgere fortsætte med at hænge i kø, siger han.
Ring 5-projektet ville koste knap 6,5 milliarder kroner og skulle være påbegyndt i 2024. mdbr@kl.dk