
Brugen af tablets falder i skolerne
tekst Rudi Holm
Brugen af tablets i skolen falder drastisk i disse år, skriver Folkeskolen på basis af en undersøgelse fra forlaget Clio.
Forlaget har spurgt 4.268 lærere om anvendelsen af digitale hjælpemidler i deres undervisning. I 2017 brugte seks ud af 10 lærere tablets i undervisningen. Det tal er faldet med knap 20 procentpoint til 41 procent.
Udviklingen overrasker ikke formanden i Danmarks It-vejlederforening, John Klesner.
– Det har nok været en besnærende tanke at udstyre eleverne med en tablet, som anses for et device, som man hurtigt kan komme til at arbejde på, når undervisningen går i gang. Det sås som en stor fordel som modsvar til den lange ventetid, der var i pc-verdenen, siger han til Folkeskolen og tilføjer:
– Men dens begrænsninger er nok også gået op for mange efterhånden. Der dukkede mange apps op i kølvandet på tablet'nes indtog, og de var intuitive at bruge. Men mange af dem har et meget begrænset indhold, når det kommer til undervisning.
Flest lærere svarer, at bærbare computere er en del af deres aktiviteter i klasseværelset, nemlig 73 procent. Endelig svarer 35 procent, at deres elever bruger deres smartphones som en del af undervisningen. ruh@kl.dk