
Fordele i at tale om en tand
tekst Thomas Kokholm Nielsen
Når børnene i Varde Kommune sætter sig i tandlægestolen, oplever de, at tandplejeren har fuld fokus på dem.
Nyudviklet talegenkendelse gør nemlig, at medarbejderne i Varde Kommunes tandpleje som de første i Danmark kan registrere deres observationer uden at skulle fjerne sig fra patienten under behandlingen.
Før skulle tandplejeren hele tiden over til en computer og indtaste tallene, efterhånden som tandplejeren arbejdede sig gennem tandsættet. Nu kan tandplejeren nøjes med at sige tallene højt, og så registrerer computeren selv tallene.
Godt for arbejdsmiljøet
Githa Dahl, der er daglig leder af Tandplejen i Varde Kommune, ser det som en fordel for arbejdsmiljøet.
– Ergonomi er et gammelkendt problem i vores fag, men med talegenkendelsen undgår vi konstant at skulle vride os hen til en computer. Og så forkorter det tiden, vi har patienten i tandlægestolen, så vi undgår samme arbejdsstilling i lang tid ad gangen, siger hun.
– Det lyder måske banalt, men talegenkendelsen øger den hygiejniske standard, fordi vi ikke skal have fingrene skiftevis i munden på patienten og på et computertastatur.
Samtidig påpeger hun, at det øger det trygheden for patienten, da systemet registrerer tandplejerens observationer med det samme, hvilket minimerer fejl i dokumentationen.
Kan bruges flere steder
Kaj Mortensen Stoltenberg, leder af Digitaliseringsteamet i Varde Kommune, ser muligheder for at udvide brugen af talegenkendelse til andre arbejdsområder i kommunen.
– Talegenkendelse er et redskab, som kan bruges i mange henseender, hvis medarbejderne tager lige så godt imod redskabet, som tandplejerne har gjort det.
– Vi vil for eksempel gerne udbrede talegenkendelse til sagsbehandlerne på vores jobcenter. Når man sidder i samtale med en borger, vil man løbende kunne indtale samtalen. Det betyder, at man som borger hører direkte, hvad der bliver noteret om én. Det er gennemsigtigt og trygt for borgeren, mens sagsbehandlerens dokumentation gøres hurtigere, og ergonomien forbedres, Kaj Mortensen Stoltenberg. tkn@kl.dk