Sundhed
Forebyggelse
Skole

Ny pulje skal sikre nikotinstopforløb til børn og unge

Der er brug for at udvikle børne- og ungerettede nikotinstopforløb i kommunerne. Sundhedsstyrelsen har sat 62 millioner kroner af til formålet. Rådmand for sundhed og omsorg i Aarhus, Christian Budde (V) hilser puljen velkommen.

07. 02. 2024 - kl. 16:43
Tekst af Magnus Eg Møller, maem@kl.dk

Flere børn og unge bliver afhængige af nikotin, og mange vil gerne stoppe igen. Derfor har Indenrigs- og Sundhedsstyrelsen netop – som en del af regeringens forebyggelsesplan - åbnet for en ny pulje, der skal hjælpe de unge med at kvitte cigaretter, nikotinposer, puff bars og andre former for nikotinprodukter.

Der er afsat 62,1 millioner kroner, men puljen ender på grund af omkostninger til administration og evaluering på i alt 58,6 millioner, der kan søges af kommuner, der vil styrke deres ryge- og nikotinstoptilbud henvendt til børn og unge.

– Der findes rigtig mange gode ryge- og nikotinstoptilbud ude i kommunerne, men størstedelen er udviklet til voksne og passer ikke altid med de behov, som børn og unge har, når det gælder om at kvitte nikotinen. Vi ved også, at mange kommuner oplever, at det er svært at arbejde med nikotinafvænning til børn og unge. Derfor er vi rigtig glade for den nye pulje, så vi kan få udviklet nogle gode tilbud, som er særligt tilpasset børn og unge, siger sektionsleder Maja Bæksgaard Jørgensen fra Sundhedsstyrelsen i en pressemeddelelse.