EU

Arkivfoto

23. 05. 2023 - kl. 12:52
Tekst af Admin User, umbraco@cabana.dk

”Kommuner går glip af milliarder”! Stod der med store typer på forsiden af Danske Kommuner tilbage i 1985. Den netop fratrådte danske landbrugskommissær, Poul Dalsager (S), kunne berette om, at der i EF’s regional- og socialfond var 13-14 milliarder kroner, som kunne hentes hjem til gode projekter i de danske kommuner. Han konstaterede, at de danske kommuner stort set var uforberedte på at få del i disse store beløb fra fælleskassen. Pengene vil gå kommunerne næsen forbi, hvis ikke man straks gik i gang med at hyre folk, der forstod EF og kunne begå sig i Bruxelles.

Opråbet faldt ikke for døve øren ude i de danske byrådssale. Der skulle ikke gå længe, inden de første kommuner begyndte af afsøge mulighederne på Bruxellesscenen. Først med studiebesøg og inden længe med de første udsendte medarbejdere. Andre fulgte efter, og 10 år efter Dalsagers optræden på forsiden af Danske Kommuner havde et dusin danske kommuner og amter etableret egne kontorer i Bruxelles. Formålet var hovedsageligt at hjemhente EF-midler til den slunkne kommunekasse.