• 1 Almindelig skolegang hjælper elever med særlige behov videre 13.08.2020

    Der er større sandsynlighed for, at elever med særlige behov gennemfører en ungdomsuddannelse, hvis de i udskolingen skifter fra specialtilbud til almindelige klasser, viser stor undersøgelse. Skiftet

  • 2 Klassekammerateffekten virker ikke rigtigt 26.06.2020

    Børn med behov for sprogstøtte, der køres ud af eget skoledistrikt til klasser med en overvægt af etnisk danske elever, klarer sig fagligt dårligere, end de der bliver, viser ny undersøgelse. Aarhus-r

  • 3 KL: Der er ikke brug for målfaste krav og regler fra Christiansborg 30.01.2020

    Kommunerne står på mål for kvaliteten af dagplejen, børnehaven og folkeskolen. Politikerne skal derfor lade kommunerne være med i maskinrummet og undgå målfaste krav og regler, lyder det fra formanden

  • 4 Flere elever modtager specialtilbud 23.01.2020

    Andelen af elever i specialtilbud har over de sidste fire skoleår været stigende. Er udviklingen udtryk for en bevidst prioritering i de enkelte kommuner, og hvad betyder det for udgifterne på det alm

  • 5 Samtaler med ansatte foregik ikke i respekt for deres ytringsfrihed 22.01.2019

    Ifølge ombudsmanden har Aabenraa Kommune håndteret en sag om medarbejdernes udtalelser "meget kritisabelt". Nogle medarbejdere i Aabenraa Kommune blev indkaldt til samtaler med ledelsen, fordi de havd

  • 6 Hvorfor stiger andelen af elever i specialtilbud?
    16.08.2018

    Andelen af elever i specialtilbud stiger i mange kommuner. Hvad er grunden, og hvad kan kommunen gøre? Siden inklusionsloven blev gennemført i 2012 har der været et stærkt fokus på inklusion, og antal

  • 7 Syv ud af ti plejebørn modtager støtte 08.06.2018

    Langt de fleste af de børn og unge, der er anbragt i plejefamilier, modtager mindst én form for støtte. Det gælder for eksempel behandling hos psykolog og psykiater, som især pigerne modtager, og spec

  • 8 Få bedre styr på udgifterne til specialundervisning 25.05.2018

    Hvis kommunerne indsamler og anvender den eksisterende viden mere systematisk, så kan de blive bedre til at styre økonomien på området for specialundervisning. Det er en af konklusionerne i VIVE’s ana

  • 9 Klagenævn finder fejl i fire ud af fem sager
    10.03.2016

    Klagenævnet for Specialundervisning har i hele 2015 fundet formelle fejl i 78 procent af klagesagerne, og i 58 procent af sagerne går nævnet imod kommunens afgørelse. Især når klagerne handler om spec

  • 10 Inklusion er et langt sejt træk
    16.08.2012

    Arbejdet med specialundervisningen og folkeskolen er et langt sejt træk. Der findes ingen hurtig, nem løsning. Denne erkendelse er vigtig, både for det politiske niveau, forvaltningsniveauet og for de

Skriv hvad du søger