Erfaringer fra Aalborg viser, at børn uden talesprog kan få stor glæde af at kommunikere via en tablet
Ydre rammer gør det vanskeligt af få specialeleverne tilbage i folkeskolen, vurderer forsker
Eleverne kommer til at betale regningen, når kommunerne sparer på skoleområdet, mener lærerformand
Roskilde Kommunes beslutning om at lade børn med autisme og ADHD gå i skole sammen møder kritik
Nødvendigheden af inklusion i folkeskolen blev markeret i den nyligt indgåede økonomiaftale. De fleste politikere og faglige organisationer er enige om, at flere elever skal kunne undervises i tæt tilknytning til almenundervisningen. Men noget andet er at få det gjort. Tyve kommuner har arbejdet sammen i KL’s inklusionsnetværk, hvor de lærer af hinanden og får et billede af, hvordan det står til i deres eget skolevæsen
Ved at overlade ansvaret for betalingen til kommunerne, bliver specialundervisningen billigere, viser undersøgelse
En ny form for budgetlægning i Gribskov Kommune har skabt overraskende resultater på specialområdet. De årlige budgetoverskridelser på 10 procent er væk, og flere elever inkluderes på skolerne, efter at skolelederne har fået den totale magt over både økonomi og faglighed i specialundervisningen
84.000 elever modtager specialundervisning. 33.000 af dem er i segregerede tilbud. Hvor var disse elever, da jeg selv gik i skole i 60’erne? Jeg spurgte Per B. Christensen, børne- og kulturdirektør i Næstved Kommune, der oprindelig var lærer
Fremover skal klagenævnet have helt særlige grunde til at underkende kommunerne. Det giver dårligere tilbud, frygter Autismeforeningen
Ekspert frygter, at specialbørn i almindelige klasser vil få forældre til at vælge privatskoler
I august 2009 besluttede Næstved Kommune at udlægge økonomi og ansvar for den vidtgående specialundervisning til kommunens skoler. Nu har skolen det fulde faglige og økonomiske ansvar for alle skolepligtige børn i skoledistriktet
Kommunerne står i 2011 og årene frem over for en historisk udfordring med at få de stramme budgetter til at hænge sammen. Styrings- og effektiviseringsindsatsen er derfor helt central for kommunerne. KL sætter særligt fokus på fem områder. Områderne er kendetegnet ved at være økonomisk tunge, og der er forskel på, hvor meget kommunerne bruger – og så er der forskel på kommunalpolitikernes styringsfokus
Esbjerg Kommunes skolevæsen har skabt ejerskab og fælles forpligtelse for alle aktører på alle niveauer i forhold til visionen om den inkluderende skole. Kulturændringen har som noget afgørende medført, at det er muligt at styre udgifterne til specialundervisningen
Køge Kommune er positiv over for ny forening for forældre til specialbørn og vil gerne i dialog med kritikerne
Danske Kommuner fangede den nyslåede undervisningsminister Troels Lund Poulsen (V) på Kommunalpolitisk Topmøde. Han blev blandt andet hørt i KL’s nysyn på folkeskolen, specialundervisning og hvad han selv syntes om at gå i skole
Foreningen Dansk Skoleskak mener, at skakundervisning kan mindske behovet for specialundervisning
Ofte er lærerne ikke klædt på til at håndtere elever med særlige behov, viser erfaringer fra 22 kommuner
KL vil hjælpe kommunerne med at flytte børn væk fra specialundervisningen. Et nyoprettet netværk skal dele viden
Specialundervisningsområdet vokser i disse år mere end noget andet område. Ny KL-analyse viser imidlertid, at nogle kommuner tilsyneladende har løst den gordiske knude og fået styr på det. Thisted er en af dem, men hvad er hemmeligheden så? Svaret ligger i at tænke i helheder, nærhed og omkostningsbevidsthed
En ny rapport konkluderer, at de almindelige klasser er i stand til at rumme flere udsatte elever
Denne side bruger cookies
Hvis du fortsætter med at bruge denne side, accepterer du brugen af cookies. Læs mere her.
Danskekommuner.dk bruger primært cookies til trafikmåling, login og optimering af sidens indhold. Hvis du klikker videre på siden, accepterer du vores brug af cookies. Læs mere her.
Du skal logge ind for at læse artikler fra bladet. Dit abonnementsnummer står bag på bladet. Kan du ikke finde dit abonnementsnumme, kan du ringe til abonnementsservice på 33 70 37 02.
Du kan evt. læse mere om log ind her