Udvalgssagerne blev sendt til godkendelse hos den hjemsendte kommunaldirektør Annemarie Zacho-Broe og tidligere borgmester Jacob Bjerregaard (S). Pressefoto
Udvalgssagerne blev sendt til godkendelse hos den hjemsendte kommunaldirektør Annemarie Zacho-Broe og tidligere borgmester Jacob Bjerregaard (S). Pressefoto
19.03.2021 kl. 08.39

15 sager blev fjernet fra udvalgsdagsordener i Fredericia

15 sager, der var sendt til borgmesteren og kommunaldirektøren på forhånd, er blevet fjernet fra dagsordener før udvalgsmøder, har Fredericia Kommune nu afdækket.

På foranledning af blandt andre flere bekymrede byrådsmedlemmer, der har haft mistanke om, at udvalgssager uberettiget er blevet taget af dagsordenen før et udvalgsmøde, og at sager ikke er blevet politisk behandlet, selvom det var påkrævet, har Fredericia Kommune nu undersøgt, om der var anledning til bekymringerne.

Og det er der. For koncernledelsen har fundet 15 sager i perioden fra juni 2019 til januar i år, som er blevet pillet af dagsordenerne til udvalgsmøder. To af sagerne kræver politisk behandling hurtigst muligt, vurderer forvaltningen i Fredericia. Det fremgår af dagsordenen til et Økonomiudvalgsmøde.

Af sagsfremstillingen fremgår det også, at samtlige af de 15 sager var sendt til eks-borgmester Jacob Bjerregaard (S) og den hjemsendte kommunaldirektør Annemarie Zacho-Broe på forhånd – og at det generelt var arbejdsgangen i Fredericia, at udvalgssager blev sendt til godkendelse hos de to forud for møder i udvalgene.

Kommunens 1. viceborgmester Susanne Eilersen (DF) er harm over resultatet af koncernledelsens undersøgelse.

LÆS OGSÅ Ekspert: Fredericia-sagen har "vaccinations-effekt" på andre kommuner

– At vi kan komme dertil, hvor den nuværende forvaltning kan finde frem til sager, der er blevet pillet af eller ændret, det skriger jo til himlen. Jeg har næsten ikke ord for, hvad det indbefatter. Er det kun toppen af isbjerget, og hvad ligger der ellers, siger hun til Fredericia Dagblad.

Til Nyhedsmagasinet Danske Kommuner forklarer Susanne Eilersen desuden, at hun mener, man med god grund kunne se på byrådsmedlemmernes rettigheder.

– Kommunerne er blevet meget større, vi sidder med større budgetter, mange flere ansvarsområder og meget mere lovgivning. Men det er faktisk kun borgmesteren som ene person, der har alle rettighederne ind i kommunen. Vi har som byråd meget få rettigheder, og vi bliver nødt til at stole 110 procent på det, som forvaltningen lægger frem til os. Vi har ikke vores daglige gang på rådhuset, og vi må heller ikke henvende os til medarbejdere under chefniveau. Jeg synes, det her kalder på, at man udvider de beføjelser lidt, for når vi ikke har viden og heller ikke kan tilgå viden, så er vi på herrens mark. Men vi kunne måske undgå, at det kommer så langt ud som det her, hvis man gav byrådet lidt flere handlemuligheder, siger hun.

Professor i forvaltningsret ved Aalborg Universitet, Sten Bønsing, mener dog, det nuværende system fungerer. Han understreger, at det ikke er meningen, at byrådsmedlemmerne enkeltvis skal føre tilsyn med administrationen.

LÆS OGSÅ Stort JA fra lærerne til OK21

– De skal kunne forlade sig på, at embedsmændene handler korrekt, og man må have tiltro til det juridiske system. Når der er en sag som denne, må man stole på, at det sender så mange signaler igennem administrationen både i Fredericia og de andre kommuner, at embedsmændene er mere omhyggelige med at sige fra i fremtidige sager, for det er klart, at det er et svært og dilemmafyldt farvand for embedsmændene, men det er nu engang en del af stillingsbeskrivelsen, at man skal kunne modstå pres og holde sin faglighed og saglighed i top, siger Sten Bønsing til Nyhedsmagasinet Danske Kommuner. antj@kl.dk

Emneord
Skandale, Demokrati

Kommenter denne artikel

Skriv kommentar
Svar på dette indlæg: 15 sager blev fjernet fra udvalgsdagsordener i Fredericia Felter med * skal udfyldes
 
Se flere kommentarer

Skriv hvad du søger