Kontrollen blev sat i gang efter afsløringer af problematiske arbejdsforhold hos Nemlig.com, der er ejet af Intervare A/S. Foto Nemlig.com
Kontrollen blev sat i gang efter afsløringer af problematiske arbejdsforhold hos Nemlig.com, der er ejet af Intervare A/S. Foto Nemlig.com
19.05.2021 kl. 16.02

København afslører lønsnyd hos Intervare

Kommunens kontrol viser, at Intervare på tre måneder har underbetalt seks chauffører med 419.000 kroner. Beløbet kræves nu efterbetalt. Kontrollen viser også at fem ud af seks chauffører ikke holder ferie.

Grov underbetaling, manglende ferie og arbejdsdage på op til 12 timer med tunge løft og tonsvis af kasser, der skal slæbes op ad trapperne til de øverste etager i byens ejendomme.

Det er nogle af de ting, som Københavns Kommunes indsatsteam mod social dumping har afdækket hos Intervare A/S. Kontrollen udvides nu til at omfatte alle chauffører, der har leveret varer, siden kontrakten blev indgået i 2017.

Ifølge kommunen er forholdene kritisable hos Intervare A/S, der leverer varer til ældre, handicappede og andre københavnere, der ikke selv kan klare de daglige indkøb. Kontrollen blev sat i gang efter afsløringer af problematiske arbejdsforhold hos Nemlig.com, der er ejet af Intervare A/S.

Overborgmester Lars Weiss (S) ser med stor alvor på sagen.

LÆS OGSÅ Kort nyt
FOR ABONNENTER

– Det er fuldstændig uacceptabelt, at man løndumper og udnytter mennesker, der hver dag knokler med at levere varer til vores mest udsatte borgere og for at forsørge deres egne familier. Det vil vi ikke finde os i her i København, siger Lars Weiss.

Kontrollen viser, at de seks chauffører, der fast betjener Københavns Kommune, er blevet underbetalt for gennemsnitligt 23.300 kroner om måneden i kontrolperioden, der dækker januar, februar og marts 2021.

Kommunen kræver nu, at Intervare A/S efterbetaler chaufførernes manglende løn inden for 10 arbejdsdage. Desuden udvider kommunen nu kontrollen til at omfatte alle chauffører, der har leveret varer i hele kontraktperioden. Kommunen har endnu ikke det fulde overblik over, hvor mange chauffører det drejer sig om, men omkring 2.100 københavnere er visiterede til få bragt varer ud på ordningen.

For overborgmesteren er det afgørende, at alle chauffører bliver kompenseret for den løn, de er blevet snydt for.

LÆS OGSÅ Sidste chance for Intervare i København

– Vi vil med kontrakten i hånden sikre, at Intervare A/S giver deres ansatte ordentlige løn- og arbejdsforhold – for sådan skal det være, når man løser opgaver for Københavns Kommune. Derfor er det nødvendigt, at vi udvider kontrollen, så vi kan sikre, at alle chaufførerne, der har kørt for Københavns Kommune, får den løn, de har ret til, siger Lars Weiss.

Som en del af den nye udvidede kontrol har Intervare A/S fået 10 arbejdsdage til at levere dokumentation for alt chaufførarbejde, der er udført siden kontraktstart i 2017. Derudover skal Intervare A/S fremlægge en plan for, hvordan chaufførerne fremadrettet sikres overenskomstmæssige løn- og arbejdsvilkår, og at alle nødvendige forsikringer og myndighedstilladelser er på plads.

Afviser beskyldninger

Administrerende direktør i Intervare A/S Stefan Plenge afviser beskyldningerne.

I en skriftlig kommentar til Ritzau skriver han, at chaufførerne ikke er ansat hos Intervare A/S, men selvstændige vognmænd, der kører for selskabet. Han påpeger har egne cvr-numre og er at betragte som selvstændige erhvervsdrivende, siger direktøren.

LÆS OGSÅ Mæglingsforslag afblæser sygeplejerskestrejken

Brancheorganisationen Dansk Erhverv er uenig i kommunens vurdering.

– Vi vil nu gå i dialog med Københavns Kommune om sagen, siger viceadministrerende direktør Laurits Rønn fra Dansk Erhverv i en kommentar til Ritzau. tkn@kl.dk

 

Det fandt Københavns Kommunes kontrol

• Københavns Kommune vurderer, at chaufførerne arbejder op til 12 timer om dagen og på den baggrund er blevet underbetalt med 23.300 kroner om måneden i gennemsnit.

• Det svarer til en årlig underbetaling på over 279.600 kr. pr. chauffør, og over 1,68 mio. kr. pr. år tilsammen for de seks chauffører, der fast betjener Københavns kommune. Alle beløb er inkl. alle tillæg og indirekte lønomkostninger som feriepenge, feriefridage, søn- og helligdagsbetaling og pension m.v.

• Det høje beløb fremkommer bl.a. fordi overenskomsten giver ret til overarbejdstillæg på op til 100 pct. af lønnen for de mange overarbejdstimer, og at der tilsvarende skal betales pension, feriepenge mv. af hele lønnen.

• Fem ud af de seks chauffører har ikke holdt én eneste feriedag i 2020 eller 2021. Det svarer til halvanden måneds ekstra arbejde hvert år.

• Intervare A/S har heller ikke tegnet lovpligtig arbejdsskadeforsikring for det udførte chaufførarbejde. Halvdelen af de biler, Intervare A/S har benyttet i kontrolperioden til at betjene Københavns Kommune, har desuden kørt uden lovpligtig godkendelse og registrering hos Fødevarestyrelsen til at transportere fødevarer.

• Intervare A/S har ikke fremlagt dokumentation for chaufførernes arbejdstid. Derfor er beregningerne baseret på indsatsteamets målinger af, hvor mange leveringer chaufførerne kan lave pr. time sammenholdt med, hvor mange leveringer der i snit skal laves på en hel arbejdsdag. Dertil kommer chaufførernes egne udsagn om arbejdstid, tidsangivelser i kontrakten og observationer om starttid på lageret.

• Kommunens kontrol er en kombination af besøg på Intervare A/S lager og i varebilerne samt dybdegående interviews med lagermedarbejdere og chauffører. Der er også stillet krav om fremlæggelse af dokumentation for chaufførernes løn- og arbejdsvilkår.

Kommenter denne artikel

Skriv kommentar
Svar på dette indlæg: København afslører lønsnyd hos Intervare Felter med * skal udfyldes
 
Se flere kommentarer

Skriv hvad du søger