Anna Kirstine Madsen syntes egentlig ikke, at hun havde brug for at snakke med en sygeplejerske fra SundhedscenterVest - og så alligevel... Foto: Anders Harboe/Ørskovgruppen.
Anna Kirstine Madsen syntes egentlig ikke, at hun havde brug for at snakke med en sygeplejerske fra SundhedscenterVest - og så alligevel... Foto: Anders Harboe/Ørskovgruppen.
17.05.2021 kl. 13.04

Kommunen banker på hos borgere over 65

Ringkøbing-Skjern Kommune kontakter nu en stor del af de borgere, der er over 65 år for at høre, hvordan det går. Målet med den forebyggende indsats er, at understøtte sundheden og at hjælpe ældre borgere med fortsat at leve det liv, de ønsker.

Hvordan går det? Det går sikkert som det plejer. Og der er måske ikke så meget at snakke om. Og så alligevel.

Når sundhedspersonale fra Ringkøbing-Skjern Kommunes Sundhedscenter Vest er på besøg hos ældre borgere for at høre, hvordan de har det, er der som regel alligevel ét eller andet at tale om. Som for eksempel hverdagens gang eller tanker for fremtiden.

– Der behøver ikke være konkrete problemer, for at ældre over 65 år kan kontakte os for en samtale, forklarer Hanne Larsen, sundhedsfaglig medarbejder i Sundhedscenter Vest.

Hun tilføjer dog, at meget få ældre kontakter kommunen "bare" for at få en snak.

LÆS OGSÅ FOA: Uddannelse af ufaglærte til ældreplejen går for langsomt

Derfor forsøger kommunen nu at puffe blidt til de ældre borgere over 65 år, som ikke i forvejen modtager personlig pleje eller praktisk hjælp fra kommunen. Det der på moderne dansk hedder "nudging".

Det sker med en opfordring til at tage imod et besøg af sundhedspersonalet og til at bruge kommunens kyndige rådgivere som en uvildig samtalepartner om emner, der ligger inden for kommunens råderum og ude i civilsamfundet.

– Sigtet med samtalerne er, at vi gennem en forebyggende indsats kan hjælpe ældre til fortsat at leve det liv, de ønsker. Det kan være, at det bliver på lidt forandrede betingelser hen ad vejen. Men gennem en snak om helbred, trivsel og glæder i livet - og om de mere vanskelige emner som eksempelvis sorg, tab og ensomhed, håber vi at medvirke til at løse små udfordringer, før de vokser sig til store problemer for den enkelte ældre, forklarer Hanne Larsen.

Sorgbearbejdning og livsmod

I sundhedscenteret har de fået produceret en kort film, der netop illustrerer, hvordan en ældre borger kan få både gavn og glæde af et besøg, selv om borgeren i dette - og sikkert mange andre tilfælde - ikke umiddelbart tænkte, at hun havde noget at tale med kommunen om.

LÆS OGSÅ Bemærkning fra styrelseschef vækker harme: Er det virkelig sådan, de ser på os i kommunerne?

I filmen spørger forebyggende sygeplejerske Irene Germann Anna Kirstine Madsen, der er blevet alene efter sin mands død, hvad hun tænkte, da hun læste brevet fra kommunen om hjemmebesøg. Og Anna Kirstine Madsen svarer:

– Jeg tænkte: Det er da noget mærkeligt noget. Det er vist ikke noget. Og jeg så på brevet og lagde det væk, og jeg så på det igen, og... Jeg tænkte: Nej, du ringer altså og siger, at det... Men så gik jeg lige godt og tænkte på... At det kunne nok være rart at snakke med én, som overhovedet ikke kendte os, siger hun.

– Mange ældre ønsker ikke at være til besvær, og de tænker, at der er andre, der har mere brug for os. Eller de vil ikke ulejlige os med deres små problemer. Men vi vil gerne høre om de små og store udfordringer i hverdagen. Det er dét, vores besøg handler om, forklarer Irene Germann.

I filmen fortæller hun, hvordan forebyggende hjemmebesøg hos ældre borgere også kan medvirke til at give noget livsmod til nogen, der har mistet det - og hvordan besøgene i nogle tilfælde har motiveret ældre til f.eks. at komme afsted på et lægebesøg, der har været udskudt lidt for længe.

LÆS OGSÅ Plejehjem i Aarhus skruer ned for lyden

– Vi har at gøre med en generation, der for manges vedkommende har været vant til at klare sig selv og som ikke beder om hjælp med mindre den er helt gal. Vi vil gerne række hånden ud og tilbyde hjælp, inden de ældre måske egentlig føler, der er brug for det, siger Irene Germann.

Kort hjælper ældre ud af ensomheden

Filmen suppleres med samtalekort, som personalet fra Sundhedscenter Vest tager med ud på besøg.

Kortene gør det erfaringsmæssigt nemmere at tage fat på at tale om de emner, der bevidst eller ubevidst ligger i baghovedet på de ældre. Desuden er både samtaler og samtalekort tænkt til at give ældre noget at reflektere over.

Ud over at tale med de ældre, ønsker sundhedskonsulenterne også at fungere som brobyggere, der kan hjælpe enlige ældre ud af en eventuel ensomhed og med i de aktives klub gennem deltagelse i aktiviteter, der er relevante for den enkelte.

LÆS OGSÅ SF vil give varme hænder 1.000 kroner mere i løn om måneden

– Ganske små justeringer i hverdagen kan på den lange bane kan give en stor gevinst, forklarer Hanne Larsen og peger på, at for eksempel ensomhed og deraf manglende livskvalitet er et livsvilkår, som mange lever med, men som der kan være muligheder for at ændre på.

Af samme grund kontakter Sundhedscenter Vest nu også alle de borgere, der fylder 70 år i 2021, som bor alene og klarer sig selv i hverdagen.

– Telefonisk laver vi en screening ud fra forskellige spørgsmål, der vedrører trivsel i dagligdagen. På den måde kommer vi i tale med rigtig mange ældre, og får en viden om trivslen generelt i målgruppen, forklarer Hanne Larsen og tilføjer:

– Samtidig er en mulighed for at arbejde forebyggende og kunne målrette vores besøg til de ældre borgere, der har mest brug for det.

LÆS OGSÅ Aarhus vil have plejehjem til at dufte bedre

Hanne Larsen forventer, at den forebyggende telefonscreening efter al sandsynlighed vil blive udvidet til andre aldersgrupper. tkn@kl.dk

Man kan se Sundhedscenter Vests film om hjemmebesøg hos ældre over 65 år her.

Kommenter denne artikel

Skriv kommentar
Svar på dette indlæg: Kommunen banker på hos borgere over 65 Felter med * skal udfyldes
 
Se flere kommentarer

Skriv hvad du søger