Colourbox
Colourbox
20.10.2020 kl. 11.00

Virksomhederne tilfredse med jobcentrene under coronakrisen

Der er stor tilfredshed med de kommunale jobcentres indsats i corona-tiden, viser ny undersøgelse blandt virksomhederne.

Jobcentrene har hurtigt omstillet sig til den nye corona-virkelighed. En ny undersøgelse blandt 1.077 virksomheder i 15 kommuner viser, at virksomhederne har samme høje tilfredshed med kommunernes virksomhedsrettede indsats som ved sidste måling, der blev foretaget, inden landet lukkede ned.

Hele 82 procent af virksomhederne er tilfredse eller meget tilfredse med samarbejdet med jobcenteret, mens kun 6 procent har været utilfredse eller meget utilfredse med samarbejdet.

– Der arbejdes på højtryk for, at coronavirussen får mindst mulig indflydelse på den virksomhedsrettede indsat i landets jobcentre. Eksempelvis har vi taget nye digitale værktøjer i brug, så vi, gennem den gode dialog, kan hjælpe ledige ud på arbejdsmarkedet. Derfor glæder det os ekstra meget, når det bemærkes ude i virksomhederne, siger Aalborgs borgmester Thomas Kastrup-Larsen (S), der er formand for KL’s Arbejdsmarkeds- og Borgerserviceudvalg.

Jobcentret tager initiativ

KL indsamler hvert kvartal data hos virksomheder, som udvalgte kommuners jobcentre har haft kontakt med. Undersøgelsen fra seneste kvartal viser også, at jobcentrene oftest er dem, der kontakter virksomhederne.

LÆS OGSÅ Seks kommuner vil have lempet regler for indsats til ledige under coronakrisen

51 procent af virksomhederne svarer i spørgeskemaundersøgelsen, at jobcentret har kontaktet dem. 31 procent af virksomhederne tog selv kontakt til jobcentret, mens 13 procent af virksomhederne har oplevet, at jobkandidaten kontaktede dem. Kontakten sker ofte telefonisk.

Ledige er også tilfredse

Det er ikke kun virksomhederne, der er tilfredse med jobcentrenes indsats under nedlukningen. KL’s undersøgelse fra august viser, at de ledige har været tilfredse med samtaler over telefon og video med jobcentret.

Corona-krisen lukkede for muligheden for fysiske møder i jobcentret, som i stedet har tilbudt de ledige rådgivning og sparring med jobkonsulenten over telefon eller video. Det har for en stor gruppe ledige været så god en oplevelse, at de gerne vil bevare muligheden i fremtiden. I KL opfordrer man på den baggrund til, at man gør muligheden permanent.

– Corona-situationen tvang os til at gøre tingene på nye måder, og vi kan se, at selvom kommunerne ikke omfattes af statens styring og krav, leverer de stadig den indsats, der er brug for. Både medarbejdere, ledige og virksomheder er meget tilfredse med jobcentrets indsats. Vi skal bruge de her gode erfaringer i vores videre arbejde, andet vil simpelthen være galmandsværk, så borgerne får en beskæftigelsesindsats, der tager udgangspunkt i dem og deres behov, siger Thomas Kastrup-Larsen. tkn@kl.dk

LÆS OGSÅ Minister åbner dør på klem for kommunale krav til beskæftigelsesindsats

Kommenter denne artikel

Skriv kommentar
Svar på dette indlæg: Virksomhederne tilfredse med jobcentrene under coronakrisen Felter med * skal udfyldes
 
Se flere kommentarer

Skriv hvad du søger