Foto: Colourbox
Foto: Colourbox
14.05.2020 kl. 12.00

Gyldal: Mindre præcise retningslinjer giver fleksibilitet, men rejser spørgsmål om ansvar

De nye retningslinjer for skoleåbningen i fase to er mindre præcise end i fase et. Det giver større fleksibilitet, men medfører også et spørgsmål om, hvem der står med ansvaret, lyder det fra KL’s formand for børne- og undervisningsudvalget.
tekst Frederik Overby Vinding

De oprindelige retningslinjer fra første fase af skoleåbnignen havde været så begrænsende, at mange kommuner formentligt kun kunne havde haft de ældste elever tilbage i skolen få timer om ugen. Men de nye retningslinjer, der kom onsdag, giver skolerne en anden mulighed for at lukke mere op, lyder det fra Thomas Gyldal Petersen (S), formand for KL's børne- og undervisningsudvalg og borgmester i Herlev Kommune.

– I udgangspunktet er vi glade for, at der er en retningslinje, som har lempet på blandt andet afstandskravet, så vi får mulighed for at få de ældste elever tilbage i et større omfang, end vi ellers kunne. Men det skaber også en diskussion, fordi retningslinjerne nu er mindre præcise, end de tidligere har været, siger han.

Ifølge ham er det en tosidet mønt, fordi den måde, retningslinjerne er kommunikeret ud på nu, giver en fleksibilitet og smidighed til at finde gode løsninger lokalt.

– Men den anden side af mønten er jo selvfølgelig, at det kan skabe en usikkerhed i, om det, man gør, er på den rigtige eller forkerte side af det, der egentligt var meningen med retningslinjerne. Derfor rejser de nogle konkrete spørgsmål ude i kommunerne, siger han.

LÆS OGSÅ Klar med minimumsnormeringer allerede næste år

Bombadere

Claus Hjortdal, der er formand i Skolelederforeningen, har til DR sagt, at han gerne så, at retningslinjerne var ”endnu klarere” og at han vil ”bombardere” Undervisningsministeriet med spørgsmål.

Hos KL kan Thomas Gyldal Petersen godt forstå den bekymring, Skolelederforeningen har givet udtryk for.

– Derfor er det også vigtigt at sige, at som vi ser det, så er der to svar på det. Det ene er, at vi sammen med skolelederforeningen skal hjælpe hinanden med at sørge for, at alle de konkrete spørgsmål, der er derude på skolerne og i de kommunale forvaltninger, kommer til de rette myndigheder, så vi kan få besvaret dem så hurtigt som muligt, siger han og fortsætter:

– Det andet er at slå fast fra den kommunale organisations side, at den her opgave ikke isoleret set ligger på skoleledernes bord. Det er en opgave for den samlede kommunale forvaltning, og derfor må den kommunale skoleforvaltning være en stærk hånd i ryggen, så skoleledere, der står i et dilemma, kan række hånden op, og så tager man en dialog med skoleforvaltningen, siger han.

LÆS OGSÅ Brug for afklaring: Fortsat afstandskrav kan give fagligt efterslæb

Hvis ikke man kan finde en klar løsning gennem dialog, må det i sidste ende være kommunalbestyrelsen, der står med ansvaret for at træffe beslutningen, siger Thomas Gyldal Petersen.

Smittekæder

Hvis der så opstår en smittekæde på en skole, hvem står så i sidste ende med ansvaret?

– Hvis det sker, så må man vurdere, om man har haft en adfærd på den skole, der ligger inden for retningslinjerne, og så er det klart, at så er det Sundhedsstyrelsen og regeringen, der bærer det ansvar. Men i det tilfælde, at man i en konkret situation har valgt at træffe beslutninger, som ligger langt ovre på den forkerte side af retningslinjerne, så er det klart, at det i sidste ende er kommunalbestyrelsen, der har ansvaret, siger Thomas Gyldal Petersen.

Nogle skoler har allerede meldt ud, at de ikke regner med at kunne blive klar til at åbne mandag den 18. maj. Men Thomas Gyldal Petersen pointerer, at det neetop handler om at blive klar og ikke åbne for tidligt.

LÆS OGSÅ Gyldal: Lempet afstandskrav gør det nemmere, men vi er ikke tilbage til en normal hverdag

– Det er fuldstændigt fair. Der er intet krav om, at man skal åbne på mandag. Det, der er lagt op til, er, at man skal åbne, når man er klar. Hvis man er usikker, skal man vente til senere på ugen. Det væsentligste er, at man er klar og har de nødvendige forholdsregler i forhold til afstand, rengøring og planlægning på plads, siger han

De nye retningslinjer for skoler og dagtilbud kan findes her. frov@kl.dk

Kommenter denne artikel

Skriv kommentar
Svar på dette indlæg: Gyldal: Upræcise retningslinjer giver fleksibilitet, men rejser spørgsmål om ansvar Felter med * skal udfyldes
 
Se flere kommentarer

Skriv hvad du søger