Filmene viser et andet billede af Albertslund. Foto: Albertslund Kommune
Filmene viser et andet billede af Albertslund. Foto: Albertslund Kommune
19.06.2020 kl. 13.59

Forstad leger med fordomme i interaktive film

Genopdag forstaden! Albertslund forsøger sig med en utraditionel brandingkampagne, der skal lokke 10.000 nye borgere til. Albertslunderne spiller hovedrollen i stribe interaktive film, der spiller på fordommene om forstaden og åbner øjner for fordelene.

Albertslund gennemgår de næste år den største udvikling siden den blev til levende by på bar mark i 1960’erne. Over 10.000 nye borgere skal flytte til byen i de nye boligområder og bydele, som er i gang med at blive etableret.

Kommunen satser på, at man kan åbne øjnene for forstadens mange fordele på de mange, der måske er møre efter en opslidende boligjagt, på det pressede københavnske boligmarked.

Kommunikationsansvarlig i Albertslund Kommune, Janus Enemark Nissen, medgiver, at mange, der ikke kender Albertslund får associationer til hård betonforstad på Vestegnen.

– Mange kender Albertslund fra Terkel i Knibe, hvor Jason altid har et jernrør i baglommen. Og andre kender Albertslund fra Suspekts noget hårde tekstunivers. Men Albertslund er så meget mere end det, og summen af byens mange tilbud og mennesker er altså et skønt sted at have sin hverdag med højt til loftet, frisk luft og så er det tæt på København og de muligheder som en storby tilbyder, siger Janus Enemark Nissen. 

LÆS OGSÅ Nyt koncept: Unge, seniorer, familier og handicappede under samme tag

Borgere går til filmen

Der kan tydeligvis være fordele ved at rykke 20 minutter længere mod vest frem for at klumpe sig sammen i byen. Det er det indtryk man får, hvis man går på opdagelse i en stribe film kommunen selv har produceret.

Kernen i kampagnen er interaktive film, hvor du selv bestemmer hvordan din dag i Albertslund skal udfolde sig. Du kan følge forskellige familier og familiemedlemmer rundt i byen – for eksempel i skole, i Vestskoven, på biblioteket eller i Friluftsbadet Badesøen. Ofte er der flettet humor og spydige bemærkninger fra en voice-over sammen med de lækre billeder, som er omdrejningspunktet.

Filmene spiller på fordommene og giver dem et tvist, der åbner døren til et andet billede af forstaden. For eksempel mødes to teenagere med en gut i en port, fordi han kan skaffe noget dyrt i meget god kvalitet. En væsentlig ingrediens i planerne for en glad aften.

– Det viser sig jo at være krydderiet safron, som de unge skal bruge til aftensmaden. Men ja, jeg synes man skal være ærlig, når man reklamerer. Man skal ikke sige, man sælger bolsjer med lakridssmag, hvis man kun har bolsjer med mint- og hindbærsmag i butikken. Og at være kommunal og sjov på samme tid, har vi i det mindste forsøgt, siger Janus Enemark Nissen.

LÆS OGSÅ København vokser med 100.000 de næste 12 år

Se filmene om Albertslund her.

Det er kommunens egen lille kommunikationsafdeling der står bag brandingkampagnen. Ifølge Janus Enemark Nissen ville man hellere selv forsøge sig frem for at betale et kommunikationsbureau i dyre domme for en kampagne. Man har så købt sig til noget teknisk hjælp til optagelserne og efterbearbejdning.

– Det har været noget af en proces, vi kastede os ud i. Vi har selv stået for alt fra idéudvikling til konceptudvikling, forventningsafstemning med borgerne i byen om hvad deres by egentlig består af til casting af borgere, fra manuskriptudvikling til instruktion af ganske almindelige mennesker, siger han.

Flyt i fængsel

I de kommende år bliver det muligt at flytte ind på Egon Olsen Allé. Det ikoniske Vridsløselille Statsfængsel, hvor Egon altid bliver samlet op af Benny og Kjeld i de folkekære Olsenbanden film er nemlig ved at blive omdannet til boliger.

LÆS OGSÅ Nye tal: Så meget plads bor danskerne på

Samtidig er man ved at udvikle et nyt boligområde i Hersted Industripark, som i 2025 får egen letbaneforbindelse. Området bygges på Coops gamle område mellem Albetslund og Glostrup.

Coopbyen kalder udviklerne projektet, der skal rumme boliger og detailhandel med videre, og baseres på den identitet Coop gennem årtier har givet området.

- Man kan sammenligne det med udviklingen af Carlsbergbyen, siger Janus Enemark Nissen.

Han er klar over, at det også kræver branding. I første omgang håber han, at så mange som muligt vil gå på opdagelse i de interaktive film. tkn@kl.dk 

Se filmene om Albertslund her.

Kommenter denne artikel

Skriv kommentar
Svar på dette indlæg: Forstad leger med fordomme i interaktive film Felter med * skal udfyldes
 
Se flere kommentarer

Skriv hvad du søger