Almindelig skolegang øger mulighederne for at bestå folkeskolens afgangseksamen og ungdomsuddannelse betydeligt for elever med særlige behov.  Modelfoto
Almindelig skolegang øger mulighederne for at bestå folkeskolens afgangseksamen og ungdomsuddannelse betydeligt for elever med særlige behov. Modelfoto
13.08.2020 kl. 10.30

Almindelig skolegang hjælper elever med særlige behov videre

Der er større sandsynlighed for, at elever med særlige behov gennemfører en ungdomsuddannelse, hvis de i udskolingen skifter fra specialtilbud til almindelige klasser, viser stor undersøgelse.

Skiftet til en almindelig klasse får flere af eleverne med særlige behov til at bestå folkeskolens afgangsprøve. Det viser en ny rapport, der er udarbejdet af Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Børne- og Undervisningsministeriet, der har fulgt 6.000 elever i perioden fra 2012 til 2018.

Rapporten viser, at elever med særlige behov, der skifter fra specialtilbud til en almindelig klasse i udskolingen, har bedre mulighed for efterfølgende at begynde på en erhvervsrettet eller gymnasial ungdomsuddannelse. De elever, der flytter tilbage til en almindelig klasse, har cirka 15 procentpoint større sandsynlighed for at være i gang med en ungdomsuddannelse to år efter 9. klasse. Og både to og tre år efter afsluttet grundskole har eleverne cirka 13 procentpoint større sandsynlighed for at være i gang med et hovedforløb på en erhvervsuddannelse eller med et af de højere gymnasiale klassetrin.

60 procent bedre chance

De positive effekter kan ifølge rapporten især skyldes, at eleverne får bedre resultater ved folkeskolens 9. klasses afgangseksamen, når de skifter fra specialtilbud til en almindelig klasse. Rapporten viser, at skiftet øger elevernes muligheder for at bestå folkeskolens afgangseksamen med 29 procentpoint. Desuden kan omtrent 60 procent af den øgede sandsynlighed for at påbegynde en ungdomsuddannelse føres tilbage til, at de elever, der skifter til en almindelig klasse, får bedre karakterer til folkeskolens afgangseksamen.

I 2013 igangsatte det daværende Undervisningsministerium forskningsprojektet "Inklusionspanelet", der har til formål at følge folkeskolernes arbejde med inklusion. Inklusionspanelet arbejder for at indsamle og udbrede viden om danske elevers trivsel og faglige udbytte siden omstillingen til øget inklusion.

LÆS OGSÅ Skolekulturen skal være rummelig
FOR ABONNENTER

I 2016 undersøgte det daværende SFI for Inklusionspanelet, hvordan elever med særlige behov klarer sig de første år efter et skift fra specialtilbud til undervisning i en almindelig folkeskoleklasse. Med afsæt i den tidligere SFI-undersøgelse belyser den nye rapport, hvordan de tilbageførte elever klarer sig i overgangen til en ungdomsuddannelse. tkn@kl.dk 

Kommenter denne artikel

Skriv kommentar
Svar på dette indlæg: Almindelig skolegang hjælper elever med særlige behov videre Felter med * skal udfyldes
 
Se flere kommentarer

Skriv hvad du søger