Jesper Christensen: Det går den rigtige vej Foto: Københavns Kommune
Jesper Christensen: Det går den rigtige vej Foto: Københavns Kommune
11.10.2019 kl. 10.20

Københavnske elever får bedre karakterer end landsgennemsnittet

Nu får de københavnske folkeskoleelever bedre karakterer end landsgennemsnittet ved afgangseksamenerne. Det er resultatet af en målrettet indsats.
tekst Tom Ekeroth

I en årrække klarede de københavnske folkeskoleelever sig dårligere ved skolernes afgangseksamen end landsgennemsnittet.

Men den statistik ser ud til at være brudt. Ved afgangseksamenerne her i 2019 havde Københavns folkeskoleelever et bedre karaktergennemsnit end det samlede resultat for hele landet.

Det fremgår af et notat fra Københavns Kommunes Børne-og Ungdomsforvaltning.

Ved dette års afgangseksamener i folke-og specialskolernes 9.-klasser endte karaktergennemsnittet for hele landet på 7,3. I København lød karaktergennemsnittet på 7,4.

LÆS OGSÅ Lærere er bange for at stigmatisere elever

– Vi har over en årrække set en faglig udvikling, der er gået den rigtige vej, og når den så tilmed overhaler landsgennemsnittet, er det tegn på, at indsatsen i folkeskolen har båret frugt. Så det er en rigtig fin milepæl, siger  børne-og ungdomsborgmester i Københavns Kommune Jesper Christensen (S) Berlingske.

I 2017 afsatte Københavns Kommune 220 millioner kroner til at styrke indsatsen i udskolingen, og det er blandt andet noget af det, man ser resultatet af nu, mener børne- og ungdomsborgmesteren.

Samtidig har kommunen haft ekstra fokus på de skoler, hvor nogle af eleverne halter mest efter.

De fagligt stærke elever har ikke været alene om at få løftet resultaterne. Andelen af københavnske folkeskoleelever, der består – og dermed får mindst karakteren to til eksamen i dansk og matematik – er steget fra 90,5 procent i 2015 til 92,6 procent i 2019, hvilket er 0,4 procentpoint under landsgennemsnittet.

LÆS OGSÅ Lærerne i Kalundborg skal undervise mere

Københavns Kommune afsætter fra 2020 ekstra 28 millioner kroner til folkeskolen årligt, så den positive udvikling kan fortsætte.

Det sker helt nøjagtigt ved at øremærke penge til de skoler, der oplever stor vækst i antallet af elever.

– Tidligere har det været sådan, at hvis der kom et større andel elever ind i folkeskolen, skulle skolerne dybest set selv finansiere det. Nu har vi fået en budgetmodel, der gør, at hvis andelen af elever, der vælger den pågældende skole, stiger, så følger der også penge med, siger Jesper Christensen til Berlingske. tek@kl.dk 

Emneord
Skoler, Undervisning

Kommenter denne artikel

Skriv kommentar
Svar på dette indlæg: Københavnske elever får bedre karakterer end landsgennemsnittet Felter med * skal udfyldes
 
Se flere kommentarer

Skriv hvad du søger