Vi er allerede tæt knyttet sammen siger Lars Krarup foto: Herning Kommune
Vi er allerede tæt knyttet sammen siger Lars Krarup foto: Herning Kommune
14.03.2019 kl. 09.00

Herning og Ikast-Brande fusionerer turisme-indsatsen

Ny aftale betyder at Herning og Ikast-Brande Kommuner samler turisme-indsatsen i nyt, fælles destinationsselskab.
tekst Tom Ekeroth

– Vi er enige om, at vi nu slår os sammen, og i fællesskab finder en køreplan for, hvordan det så helt konkret skal ske. Herning og Ikast-Brande Kommuner er allerede knyttet sammen i en række sammenhænge, ligesom rigtig mange borgere i de to kommuner allerede flittigt pendler frem og tilbage, og ofte bruger natur- og kulturtilbud i begge kommuner. Vi har i forvejen en national styrkeposition på erhvervs-, event- og messeturisme. Nu vil vi så i fællesskab arbejde for at få endnu flere gæster fra andre dele af landet, og resten af verden, siger Lars Krarup (V), borgmester i Herning Kommune og formand for Økonomi- og Erhvervsudvalget, der har besluttet at Herning går sammen med Ikast-Brande.

De to kommuner er i forvejen knyttet sammen af et fælles erhvervsråd – og særligt erhvervs- og naturturisme og på sigt Bestseller Village – er et oplagt vækstområde for det nye selskab, vurderer Anette Mosegaard (K), der er formand for Erhvervs-, Vækst- og Bosætningsudvalget i Ikast-Brande Kommune.

– Vi har allerede et meget stærkt erhvervsliv, og det er helt oplagt, at den nye turistorganisation vil kunne styrke tiltrækningen af erhvervsturister til vores område. De to kommuner har samtidig en række andre fælles styrker, som eksempelvis naturperler, outdoor-turisme, lystfiskeri og kulturoplevelser, som med en fælles indsats vil give os et endnu bredere udvalg på hylderne, når gæsterne skal beslutte, hvor de skal tage hen, siger Anette Mosegaard.

Baggrunden for det nye samarbejde er den konsolidering af den lokale turismeindsats, som Erhvervsstyrelsen har iværksat. Den betyder, at antallet af lokale turistkontorer, de såkaldte "Destinations-selskaber" senest ved udgangen af 2020 skal være reduceret til mellem 15-25 selskaber.

LÆS OGSÅ Borgmester skuffet over turismeplacering

Samarbejdet er nu politisk besluttet i begge kommuner, og det betyder, at der går en proces i gang, for at afklare præcis, hvordan det skal ske. Samtidig er der enighed om, at de to kommuner i fællesskab afsøger om yderligere kommuner er interesseret i at indgå i samarbejdet. tek@kl.dk 

Emneord
Turisme, Branding

Kommenter denne artikel

Skriv kommentar
Svar på dette indlæg: Herning og Ikast-Brande fusionerer turisme-indsatsen Felter med * skal udfyldes
 
Se flere kommentarer

Skriv hvad du søger