Foto: Leitorp + Vadskær / Undervisningsministeriet
Foto: Leitorp + Vadskær / Undervisningsministeriet
18.01.2019 kl. 10.46

Sundheds- og seksualundervisningen halter efter

Der er ikke nok fokus på sundheds- og seksualundervisningen i folkeskolen. Det viser en ny undersøgelse fra Undervisningsministeriet.

Der mangler ledelsesmæssig prioritering og en klar ansvarsfordeling i forhold til undervisningen i sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab.

Fagformålet for sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab

§22. Eleverne skal i emnet sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab udviklekompetencer til at fremme sundhed og trivsel. Eleverne skal opnå forståelse for denbetydning, som livsstil og levevilkår har for sundhed og trivsel, samt af samspillet mellemsundhed, seksualitet og familieliv.

Stk. 2. Eleverne skal beskæftige sig med egne og andres erfaringer og undren i emnet for atmedvirke til udvikling af engagement, selvtillid og livsglæde samt støtte den enkelte i udvikling af egen identitet i samspil med andre. Emnet skal endvidere medvirke til, at eleverne opnår erkendelse af egne grænser og rettigheder samt forståelse for andres.

Stk. 3. I sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab skal eleverne udvikle forudsætninger for, at de i fællesskab med andre og hver for sig kan tage kritisk stilling og handlefor at fremme egen og andres sundhed.

Det viser en undersøgelse ifølge Undervisningsministeriet, som ministeriet har fået foretaget af emnet sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab,som er obligatorisk i folkeskolen.

Desuden efterspørger både ledere og lærere mere faste rammer, så undervisningen i emnet kan blive prioriteret højere.

Samtidig viser undersøgelsen, at lærerne i ringe omfang kender rammerne for sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab i form af blandt andet Undervisningsministeriets Fælles Mål, læseplan og vejledning.

LÆS OGSÅ Fravalg af modtageklasser vækker bekymring

Derudover tyder elevernes svar på, at undervisningen på særligt folkeskoler er utilstrækkelig, når det gælder emner som rettigheder, normer, mangfoldighed, reproduktion og seksualitet samt seksuel sundhed. 

Undervisningsminister Merete Riisager mener på baggrund af undersøgelsen, at området skal have et løft.

– Undersøgelsen tyder på, at der er behov for at justere og løfte undervisningen i sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab i grundskolen. Det er vigtige emner. Derfor har jeg også inviteret til dialogmøde med interessenterne på området, hvor vi skal drøfte, hvordan vi kan styrke undervisningen til gavn for lærere og elever, siger undervisningsminister Merete Riisager.

Det omtalte dialogmøde finder sted den 29. januar.

LÆS OGSÅ Lærerne i Kalundborg skal undervise mere

Sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab er ikke tildelt et selvstændigt timetal i folkeskolen. Emnet er dog obligatorisk for alle elever fra 0. til 9. klasse. Det er op til den enkelte skoleleder at beslutte, hvilket fag, der skal rumme undervisning i emnet.

Du kan læse hele evalueringen her. Du kan også læse bilagene til undersøgelsen. jki@kl.dk

Kommenter denne artikel

Skriv kommentar
Svar på dette indlæg: Sundheds- og seksualundervisningen halter efter Felter med * skal udfyldes
 
Se flere kommentarer

Skriv hvad du søger