Vandstandstigninger rammer ofte borgere og bygninger omkring Roskilde Fjord hårdt , som her under stormen Alfrida. Foto: Roskilde Kommune
Vandstandstigninger rammer ofte borgere og bygninger omkring Roskilde Fjord hårdt , som her under stormen Alfrida. Foto: Roskilde Kommune
06.02.2019 kl. 12.00

Roskilde roser DMI for dialog om stormvarsler

DMI, Østsjællands Beredskab og Roskilde Kommune har på et møde diskuteret, hvordan varslinger og prognoser for storm og vandstandstigninger bliver bedre kommunikeret og lettere at afkode for borgere, beredskab og kommune.

Alle taler om vejret, men ingen gør noget ved det, sagde Storm P. Men nu har Roskilde Kommune og Østsjællands Beredskab haft møde med DMI om, hvordan man i fremtiden kan kommunikere bedre om vandstandsprognoser. Vandstigninger rammer nemlig ofte hårdt i Roskilde Fjord.

I forbindelse med vandstigninger i Roskilde Fjord, fra den svenske storm Alfrida, har Roskilde Kommune, Østsjællands Beredskab og borgerne i Jyllinge Nordmark samt Roskilde Inderfjord oplevet, at det har været svært at planlægge beskyttelse af egen ejendom og fælles værdier.

Unøjagtige prognoser

DMI's vandstandsprognose var unøjagtig, da Alfrida passerede landet, hvilket har skabt både utryghed og dårlige arbejdsvilkår for beredskab, frivillige og borgere. Derfor er borgmester i Roskilde Kommune, Joy Mogensen (S), glad for dialogen med DMI.

– Jeg vil gerne takke DMI for et rigtigt godt møde, hvor vores bekymringer over varsler og unøjagtige prognoser blev imødekommet med stor seriøsitet. Borgerne har oplevet store frustrationer over de prognoser, der har været tilgængelige på DMI's hjemmeside. De har ikke passet – og springer mange centimeter på kort tid, siger Joy Mogensen og tilføjer.

LÆS OGSÅ Blæst om klimaregningen
FOR ABONNENTER

– Beredskabet har også oplevet, at der er gået for lang tid mellem opdateringer af de kvalitetssikrede varsler. DMI går nu i gang med at forbedre deres kommunikation omkring prognoser og varsler og med forbedringer af deres vandstandsmodeller. Det vil jeg gerne takke for. DMI viser her, at de er en åben myndighed, som hurtigt og effektivt lytter og reagerer på deres omverden.

Ikke godt nok

Direktør i DMI Marianne Thyrring erkender, at kommunikationen omkring stormen Alfrida ikke var god nok.

– Situationen i Roskilde efter blæsevejret Alfrida har vist, at vi ikke har været gode nok i vores dialog med beredskabet om varsler og udvikling i situationen. I farlige vejrsituationer skal der ikke være tvivl om, hvilke oplysninger beredskaberne skal forholde sig til, og det skal vi gøre bedre, siger direktøren.

Hun forklarer, at Roskilde Fjord er et kompliceret område, som udfordrer DMI's vandstandsmodeller og gør det svært at ramme præcist nok med prognoserne.

– Den usikkerhed har vi ikke været gode nok til at formidle. Det er vigtigt, at vi får gjort helt tydeligt, at man skal forholde sig til vores varsler og ikke alene vores prognoser. Vores fornemmeste opgave er netop at understøtte beslutninger hos borgere og beredskaber, så derfor har Roskildes oplevelse affødt en række interne tiltag, så vi kan gøre det bedre fremover, forklarer direktør i DMI Marianne Thyrring. tkn@kl.dk 

Hvad er en prognose – og hvordan skal den læses?

En prognose er en model, som beregner givne parametre, for eksempel vandstandshøjde, ud fra fysiske og matematiske love. Den vandstandsprognose, som vises på dmi.dk er yderligere udsat for en matematisk korrektion baseret på observationer. Prognosen er derfor ikke efterset af en meteorolog og er udelukkende et automatiseret produkt.

Hvad er et varsel – og hvordan skal den læses?

I varslingssituationer tilføjes meteorologisk erfaring til prognosen.  Erfaringen dækker over lokalt kendskab og faglig viden, som blandt andet går ud på at kende prognosens styrke og svaghed.

Kommenter denne artikel

Skriv kommentar
Svar på dette indlæg: Roskilde roser DMI for dialog om stormvarsler Felter med * skal udfyldes
 
Se flere kommentarer

Skriv hvad du søger