Foto: Colourbox
Foto: Colourbox
30.04.2019 kl. 15.00

Hver tredje lærer har forladt skolen

Arbejderbevægelsens Erhvervsråd har samarbejde med Danmarks Lærerforening lavet en analyse der viser, at hver tredje uddannede lærer i 2017 arbejdede et andet sted end i folkeskolen. KL så gerne flere lærere blev i folkeskolen, men historisk set er det ikke en ny situation.

Ud af godt 71.000 læreruddannede lønmodtagere på det danske arbejdsmarked arbejdede 26.500 lærere i 2017 uden for folkeskolen – det svarer til 37 procent. Tallet er steget to procentpoint siden 2014. Det viser en ny analyse fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd (AE).

Mangel på lærere i folkeskolen er et problem for børnene, mener Danmarks Lærerforening.

– Det er et stort problem, at så mange læreruddannede fravælger folkeskolen. Det betyder, at der er rekrutteringsproblemer i hele landet, selv om der er uddannede lærere nok. Vi skal have genskabt nogle forhold i folkeskolen, hvor lærerne igen føler, de har muligheden for at levere den undervisning, som børnene har krav på, siger Anders Bondo Christensen, formand for Danmarks Lærerforening.

Udviklingen skal vendes

Undersøgelsen fra AE viser, at 9.500 lærere i 2017 var ansat på private grundskoler, mens 17.000 arbejdede helt uden for grundskolen i privat eller kommunalt regi. Tidligere har AE dokumenteret, at 16,2 procent af de ansatte i lærerstillinger i folkeskolen ikke har en læreruddannelse.

LÆS OGSÅ Bondo begejstret for tjek af læreruddannelsen

– Manglen på læreruddannede i folkeskolen er bekymrende, fordi den uundgåelige konsekvens er, at stadig flere børn i folkeskolen får flere og flere timer, uden en uddannet lærer ved tavlen. Vi ved, at den faktor, der har allerstørst betydning for børnenes udbytte af undervisningen, netop er en veluddannet lærer. Derfor skal vi tage udviklingen meget alvorligt og gøre alt, hvad vi kan, for at vende udviklingen, siger Anders Bondo Christensen.

Den aktuelle situation i folkeskolen hænger ifølge Danmarks Lærerforening i høj grad sammen med, at antallet af lærere i folkeskolen er faldet markant mere end antallet af elever samtidig med, at eleverne timetal er voldsom forøget. Fra 2009 til 2018 faldt antallet af lærere i folkeskolen således med 16 procent, mens elevtallet i samme periode kun faldt syv procent. I 2014 blev elevernes timetal forøget med 36 procent.

Intet nyt under solen

Formand for KL's Løn- og Personaleudvalg borgmester Michael Ziegler, at der ikke noget i situationen. 

- Hvis vi ser på tallene i historisk perspektiv er der faktisk markant færre lærere i dag, der er beskæftiget uden for grundskolen end tidligere. For eksempel var der i 2008 over 20.000 lærere beskæftiget uden for grundskolen, hvor der i dag kun er 17.000, siger Michael Ziegler.

LÆS OGSÅ Kommune giver elever færre timer på skolebænken

Det siger han på baggrund af en mobilitetsundersøgelse Undervisningsministeriet lavede i 2017.

- Men der skal ikke være nogen tvivl om, at jeg gerne ser flere, der ønsker at arbejde som folkeskolelærere. Og jeg ser da også gerne at flere, der har forladt folkeskolen, vender tilbage. Det er dog vigtigt at huske, at det ikke kun er negativt, at der også er lærere, der i løbet af deres karriere vil afprøve nye jobmuligheder uden for folkeskolen. En omfattende analyse af mobiliteten blandt lærere viser, at mobiliteten er nogenlunde lige fordelt mellem til- og afgange i folkeskolen, og dermed vil mange lærere der har søgt job uden for folkeskolen senere vende tilbage med nye erfaringer og kompetencer til glæde for eleverne, siger Michael Ziegler. tkn@kl.dk

Læs analysen ”26.500 læreruddannede uden for folkeskolen” her:

Emneord
Skoler, Skolereform

Kommenter denne artikel

Skriv kommentar
Svar på dette indlæg: Hver tredje lærer har forladt skolen Felter med * skal udfyldes
 
Se flere kommentarer

Skriv hvad du søger