Foto: Colourbox
Foto: Colourbox
03.04.2019 kl. 13.30

Funktionsnedsatte borgere vildledt af kommune

Ombudsmanden irettesætter Haderslev Kommune i en sag om funktionsnedsatte borgere, der skal søge om hjælpemidler.

I Haderslev Kommune har man givet det indtryk, at det er obligatorisk at bruge kommunens digitale selvbetjeningsløsning, hvis man som borger med nedsat funktionsevne i vil ansøge om hjælpemidler, forbrugsgoder eller boligindretning efter serviceloven. Men det er ikke altid tilfældet, understreger ombudsmanden i en ny redegørelse.

Kommunens digitale selvbetjeningsløsning er nemlig efter loven kun obligatorisk for ansøgninger om hjælpemidler som f.eks. arm- og benproteser eller ortopædiske sko. Hvis en borger med et handicap derimod søger om støtte til indretning af sit hjem eller forbrugsgoder, er det frivilligt, om man vil bruge den digitale selvbetjeningsløsning. Men denne frihed til selv at vælge fremgår hverken af kommunens hjemmeside eller af borger.dk, og det kan være problematisk, hvis borgerne ikke kender deres rettigheder.

– Ikke alle borgere foretrækker at anvende digitale løsninger. Det er derfor vigtigt, at de ikke får indtryk af, at de er forpligtet til at bruge digitale løsninger, der i virkeligheden er frivillige, siger Folketingets Ombudsmand Jørgen Steen Sørensen.

Fanget i systemet

Ombudsmanden kom ind i sagen, fordi en kvinde i Haderslev Kommune forgæves havde forsøgt at bruge kommunens digitale selvbetjeningsløsning til at søge om ortopædiske sko til sin mor. Systemet gav ikke kvinden mulighed for at søge som såkaldt partsrepræsentant. Der var heller ingen oplysninger om, hvordan hun kunne ansøge som partsrepræsentant på en anden måde.

LÆS OGSÅ Halvdelen af sager om børnehandicap omgøres

Sagen har givet ombudsmanden anledning til – på linje med tidligere udtalelser i andre sager – at understrege, at når digitale selvbetjeningsløsninger ikke giver mulighed for at bruge en partsrepræsentant, skal man have mulighed for at søge på anden måde. Ombudsmanden understreger også, at de ansvarlige myndigheder skal vejlede om denne mulighed.

Både Haderslev Kommune samt Børne- og Socialministeriet har svaret ombudsmanden, at de vil tage initiativer til at sikre tydeligere vejledning om den digitale selvbetjeningsløsning.

Ombudsmanden har sendt en kopi af sin redegørelse til KL, idet redegørelsen kan være relevant i andre kommuner. sisk@kl.dk 

Hele afgørelsen kan læses her

LÆS OGSÅ Principiel dom gik kommunens vej

Kommenter denne artikel

Skriv kommentar
Svar på dette indlæg: Funktionsnedsatte borgere vildledt af kommune Felter med * skal udfyldes
 
Se flere kommentarer

Skriv hvad du søger