Skærmbillede fra Helsingør Kommunes hjemmeside
Skærmbillede fra Helsingør Kommunes hjemmeside
28.09.2018 kl. 13.02

Tal med en robot om din byggesag: Helsingør lancerer ny teknologi

Helsingør Kommune har lanceret HelsingørBot, som skal hjælpe borgere med at få en byggetilladelse. Det skal lette presset på menneskelige sagsbehandlere.

En ny carport, et stakit eller et nyt tag kræver normalt en byggetilladelse. Og for at hjælpe byens borgere med at navigere i regeljunglen har Helsingør Kommune bygget en såkaldt chatbot. Chatbot kan tale med borgerne og pege dem i den rigtige retning, når de skal søge om byggetilladelse. På den måde slipper borgerne for at den første dialog med kommunen er ved at læse en masse på hjemmesiden eller ringe til en sagsbehandler.

Chatbotten hedder HelsingørBot og skal ifølge Christian Holm Donatzky (R), formand for By-, Plan- og Miljøudvalget spare forvaltningen og borgere tid.

– Med den nye HelsingørBot er det vores ambition at både borgerne og kommunens byggesagsbehandlere på sigt kan spare tid. Du kan sidde hjemme og blive guidet uden ventetid - og når ansøgningen til at bygge efterfølgende er udfyldt korrekt, så kan kommunens byggesagsbehandlere hurtigt give de sidste tilladelser i stedet for at bruge tid på at besvare generelle spørgsmål, siger Christian Holm Donatzky.

/ScaledImages/_Global_Artikelbilleder_Online_Diverse___ChatbotHelsingoer1_263.JPG

Oplærer sig selv

Ud over at pege borgere i retning af den rigtige blanket kan chatbotten også hente oplysninger fra en række offentlige registre. Desuden bliver chatbotten klogere, efterhånden som den får chatte med borgere om deres byggesager, fordi den har indbygget en grad af kunstig intelligens. Desuden kan den godt forstå borgernes chatbeskeder, selvom de skulle mangle et nutids-r eller et komma hist og her.

LÆS OGSÅ Find din nabos byggesag på kommunen
FOR ABONNENTER

Planen er at udvide HelsingørBot med andre funktioner, fortæller vikarierende borgmester i Helsingør, Henrik Møller (S).

– Chatbots er stadig ny teknologi for kommuner, så vi skal løbende evaluere, om de hjælper borgere og skaber de gevinster, som vi forventer. Vi har allerede nu planer om at udvide HelsingørBot med nye funktionaliteter og på sigt andre ydelsesområder, hvor en chatbot vil kunne skabe mere værdi og frigive ressourcer til andre kerneopgaver, siger han.

Chatbotten kan allerede nu prøves på Helsingør Kommunes hjemmesidejki@kl.dk 

Kommenter denne artikel

Skriv kommentar
Svar på dette indlæg: Tal med en robot om din byggesag: Helsingør lancerer ny teknologi Felter med * skal udfyldes
 
Se flere kommentarer

Skriv hvad du søger