Foto: Colourbox
Foto: Colourbox
12.09.2018 kl. 09.01

Flere skoletimer giver højere karakterer

Det er især børn af forældre med en kort uddannelse og børn med ikke-vestlig baggrund, der klarer sig bedre fagligt, når de igennem hele deres skoletid får flere undervisningstimer. Samtidig er der forskel på, hvornår drenge og piger får mest udbytte af de ekstra timer.

En times dansk eller matematik mere om ugen hvert år i hele folkeskoletiden vil betyde, at en skoleelev i gennemsnit vil hæve sin karakter med 0,21 karakterpoint. Det viser en undersøgelse, som VIVE og ROCKWOOL Fondens Forskningsenhed har foretaget.

Professor i VIVE, Nicolai Kristensen, der er en af forskerne bag undersøgelsen, mener, at resultatet er tankevækkende, fordi der er ret stor forskel på, hvor mange undervisningstimer man har i løbet af sin skoletid, alt efter hvilken skole man går på.

– Der er en forskel på 940 timer, når man sammenligner de folkeskoleelever, der får flest timer i hele deres skoletid med dem, der får færrest. Det svarer til en forskel på mere end et helt års skolegang. Vores undersøgelse viser, at dét har en betydning for elevernes faglige niveau, når de går ud af skolen, siger Nicolai Kristensen.

Det er den første undersøgelse nogensinde, som viser, hvad flere undervisningstimer gennem et helt skoleforløb fra 1.-9. klasse betyder for læringen og karaktererne.

LÆS OGSÅ Forældre taler for lidt med deres børn om ulovlig billeddeling

Resultatet viser, at pigerne har mest udbytte af ekstra timer fra 1.-3. klasse og fra 7.-9. klasse, mens drengene har mest udbytte af de ekstra timer fra 4.-6. klasse. Børn med ikke-vestlig baggrund har mest udbytte af de ekstra timer fra 1.3. klasse, og det gælder både for drengene og pigerne.

En times ekstra danskundervisning per uge igennem et helt skoleforløbet svarer til en stigning på 18 procent, og en times ekstra matematik svarer til en stigning på 30 procent.

– Det er klart, at man må afveje, om man synes, at effekternes størrelse står mål med sådan en investering. Men nu er det i hvert fald dokumenteret, at både flere undervisningstimer såvel som timingen af dem over skoleforløbet har betydning for elevernes faglighed, siger Nicolai Kristensen. sarp@kl.dk

Effekten af en dansk- eller matematiktime mere om ugen i alle skoleårene:

Børn med ikke-vestlig baggrund:

  • Drenge: Effekten er 0,36 karakterpoint mere i 9. klasse.
  • Piger: Effekten er 0,30 karakterpoint mere i 9. klasse.

Forældrenes uddannelsesniveau:

  • Hvis ingen af forældrene har en uddannelse ud over folkeskolen: Effekten er 0,29 karakterpoint mere i 9. klasse
  • Hvis mindst en af forældrene har en erhvervsuddannelse: Effekten er 0,23 karakterpoint i 9. klasse
  • Hvis mindst en af forældrene har en videregående uddannelse: Effekten er 0,17 karakterpoint mere i 9. klasse
Emneord
Skoler

Kommenter denne artikel

Skriv kommentar
Svar på dette indlæg: Flere skoletimer giver højere karakterer Felter med * skal udfyldes
 
Se flere kommentarer

Skriv hvad du søger