Arkivfoto
Arkivfoto
31.10.2018 kl. 12.54

Kommune sparer borgerrådgiver væk

Der bliver ikke penge til en borgerrådgiver i Gribskov Kommune efter årsskiftet. Det er byrådets partier blevet enige om i forbindelse med budgetforhandlingerne.

Fra næste år vil Gribskovs borgere ikke længere kunne henvende sig til en borgerrådgiver. Byrådet har nemlig i årets budgetforhandlingerne besluttet at nedlægge stillingen.

– Vi har besluttet, at kommunen ikke længere skal have en borgerrådgiver, når budgettet er så presset, som det er. Vi har behov for at fokusere på kommunens kerneopgaver, som for eksempel ældre, børn og unge, siger borgmester Anders Gerner Frost (lokal) i en pressemeddelelse.

Nedlæggelsen af borgerrådgiverfunktionen kommer, efter Gribskov Kommune har vedtaget et budget for næste år med store besparelser. I de kommende fire år skal kommunen spare 146 millioner kroner, og i blandt besparelserne er altså borgerrådgiveren.

Borgerrådgiveren, der hedder Jarl Ahlers Mortensen, blev ansat i 2015 som den første i stillingen i Gribskov. Siden har han haft et stigende antal henvendelser, indtil mængden stagnerede og ifølge borgmester Anders Gerner Frost er faldet i 2018.

LÆS OGSÅ Budgetkrisen på Læsø: Er gået i dialog med ministeriet
FOR ABONNENTER

– Der er ingen tvivl om, at det arbejde, han har udført som rådgiver for borgerne, har været meget gavnligt for kommunen. Han har kunnet påpege flere områder, hvor vi har fundet det fornuftigt at ændre praksis. Når vi alligevel ikke har fundet de nødvendige penge til at kunne lade funktionen fortsætte, skyldes det blandt andet, at antallet af henvendelser fra borgerne har været dalende, siger Anders Gerner Frost til Frederiksborg Amts Avis.

Flere hundrede henvendelser

Det første år fik borgerrådgiveren 150 henvendelser. Tallet steg til 313 henvendelser i 2016 og 310 henvendelser i 2017. Mens antallet af henvendelser kun er faldet lidt fra 2016 til 2017, så er antallet af klager faldet mere markant. I 2016 var 24 procent af henvendelserne klager, mens det i 2017 kun var 19 procent.

Borgerrådgiveren har typisk hjulpet borgere med at finde vej gennem kommunens bureaukrati, hjulpet med klagevejledning og er kommet med forslag til, hvordan kommunens administration kan blive bedre for borgerne. Og det har han gjort godt, mener borgmesteren.

– Jarl Ahlers Mortensen har først og fremmest hjulpet mange borgere med råd og vejledning. Hans kontakt med borgerne har givet ham og os vigtig viden, som han har brugt løbende i dialogen med os og til at give årlige anbefalinger til Byrådet og administrationen, der har ført til en styrket service, siger Anders Gerner Frost.

LÆS OGSÅ Flere hundrede vrede borgere mødt op til budgetvedtagelse

Jarl Ahlers Mortensen var før sin tiltrædelse som borgerrådgiver chef for Center for bolig, vej og vand i Gribskov Kommune. Tidligere arbejdede han i næsten tyve år i Vejdirektoratet. jki@kl.dk

Kommenter denne artikel

Skriv kommentar
Svar på dette indlæg: Kommune sparer borgerrådgiver væk Felter med * skal udfyldes
 
Se flere kommentarer

Skriv hvad du søger