Arkivfoto
Arkivfoto
05.10.2018 kl. 11.35

Enhedslisten dumper planer om havnetunnel

Enhedslisten på Københavns rådhus bakker op om planerne om en ny ø i Københavns Kommune. Men planerne om en havnetunnel, der leder trafikken øst om Københavns centrum, dumper partiet.

Overborgmester Frank Jensen (S) skal ikke regne med Enhedslistens støtte til det gigantiske byudviklingsprojekt, som han og regeringen netop har præsenteret i Statsministeriet.

I hvert fald ikke så længe en havnetunnel indgår i planerne. Det siger Enhedslistens teknik- og miljøborgmester, Ninna Hedeager Olsen, i en pressemeddelelse.

– København vokser eksplosivt i disse år. Det har sat byen under pres på grund af manglen på billige boliger og grønne områder. Samtidig står vi med en bunden opgave med at sikre byen mod kommende stormfloder på grund af klimaforandringerne. Derfor er Enhedslisten som udgangspunkt positiv over for tankerne om Lynetteholmen. Men i det videre arbejde vil vi insistere på, at københavnerne bliver hørt og får indflydelse på projektet. Det skal sikres, at projektet ikke skader havmiljøet. Og så vil vi insistere på, at havnetunnellen bliver pillet ud af ligningen, siger Ninna Hedeager Olsen.

Grundsalg finansierer havnetunnel

Enhedslistens udmelding kommer, efter regeringen og Frank Jensen netop har præsenteret en aftale om at sætte gang i et gigantisk byudviklingsprojekt, der skal føre til anlæggelsen af en ny ø med boliger til 35.000 mennesker og det samme antal arbejdspladser. Dertil kommer boliger til 15.000 nye og gamle københavnere på Refshaleøen. Salg af byggegrunde på den fremtidige ø, Lynetteholmen, og på Refshaleøen skal finansiere hele projektet inklusiv en havnetunnel øst om byen og en ny metrolinje.

LÆS OGSÅ Struer dropper også p-vagter efter regeringsindgreb

Men Enhedslisten mener, at en udbygning af vejnettet i byen, som for eksempel med den foreslåede havnetunnel, vil øge trafikken i byen. Og det vil ifølge venstrefløjspartiet ødelægge arbejdet med at blive verdens første CO2-neutrale hovedstad, skriver partiet.

– En havnetunnel er ingeniørkunst fra 1960’erne og passer meget dårligt ind i et moderne byudviklingsprojekt, der først skal stå klart om 30 til 50 år. Til den tid vil bilen ikke spille nogen hovedrolle i storby som København, hvor trafikken af hensyn til klima, trængsel og luftforurening vil basere sig på kollektiv transport, cykler og gang, siger Ninna Hedeager Olsen. 

Vil have flere almene boliger

Partiet vil desuden ikke stille sig tilfreds med, at kun 25 procent af de mange nye boliger bliver almene boliger. Derfor vil de ikke være med til, at alle byggegrundene i det nye område bliver solgt til private investorer.

– Med lokalplaner kan vi kun sikre, at 25 procent af boligerne bliver almene. Det er ikke nok. Hvis vi skal sikre, at billige almene boliger og gode grønne områder bliver de bærende elementer ved en ny boligø, er det afgørende, at alle grundene ikke skal sælges til markedspriser. Sker det, bliver der tale om endnu et VIP-projekt, hvor mennesker med almindelige indkomster ikke får nogen adgang, og hvor omkostninger til at skabe gode grønne områder vil være for store for kommunen. Derfor bør byudviklingen alene bidrage til at finansiere den nødvendige metroforbindelse, siger Ninna Hedeager Olsen.

LÆS OGSÅ Københavns nye ø: Det ved vi om planerne

Enhedslisten er Københavns næststørste parti. jki@kl.dk

Kommenter denne artikel

Skriv kommentar
Svar på dette indlæg: Enhedslisten dumper planer om havnetunnel Felter med * skal udfyldes
 
Se flere kommentarer

Skriv hvad du søger