Foto: Colourbox
Foto: Colourbox
01.10.2018 kl. 10.35

KL om ministerkritik: ”Underligt tidspunkt at finde kæppen frem på”

Beskæftigelsesministerens kritik af kommunernes beskæftigelsesindsats er utidig og forundrende skarp, mener KL.

Kun to tredjedele af de ledige får det antal samtaler med kommunernes jobcentre, som de har krav på. Det kom frem i slutningen af sidste uge og fik beskæftigelsesminister Troels Lund Poulsen (V) til at fremsætte en skarp kritik af kommunerne.

– Jeg er stærkt bekymret over, at kommunerne ikke har fokus på at få holdt de samtaler, som ledige har krav på. Det er uacceptabelt. Vi ved, at en tidlig kontakt med ledige har god effekt på at bringe borgerne i job, så der er jo ikke tale om regler for reglernes skyld. Jeg er forundret over dette sløseri, da det i høj grad også er i kommunernes interesse at få folk væk fra offentlig forsørgelse, lød kritikken.

Baggrunden var, at blot 64 procent af de ledige får det antal samtaler, de har krav på.

Utidig kritik

Men kritikken er utidig, mener formanden for KL’s arbejdsmarkeds- og borgerserviceudvalg, Thomas Kastrup-Larsen (S).

LÆS OGSÅ Verdensmål oversat til brugbart dansk

– Det er ærligt talt et underligt tidspunkt at finde kæppen frem på. Det er ikke mere end en måned siden, der blev taget gode skridt i retning af at begynde at se mere på resultater af beskæftigelsesindsatsen i stedet for proceskrav. Derfor er det noget forundrende at læse en så skarp kritik fra ministeren nu, siger Thomas Kastrup-Larsen, der også er borgmester i Aalborg Kommune.

Han anerkender dog, at kommunerne skal overholde lovens krav til beskæftigelsesindsatsen.

– Kommunerne skal overholde loven. Derfor er det selvfølgelig heller ikke godt nok, når så mange ikke får det antal samtaler, de har krav på. Når det er sagt, så er det lidt mærkeligt at blive kritiseret for manglende overholdelse af proceskrav, som ministeren selv for nyligt har erkendt ikke gør en forskel for resultatet af indsatsen, siger Thomas Kastrup-Larsen.

Han henviser til en politisk aftale fra august i år, hvor et bredt folketingsflertal blev enige om at forenkle beskæftigelsesindsatsen. Det betyder blandt andet, at der skal være ”færre og mere enkle proceskrav” og ”fokus på kommunernes resultater gennem benchmarking”.

LÆS OGSÅ KL: Vigtigt at bevare strukturfondsmidler

Reglen, om at ledige har krav på et bestemt antal samtaler de første seks måneder af deres ledighedsforløb, fastholdes dog, fordi ”der er evidens for, at tidlig og intensiv kontakt får ledige i arbejde”, lyder det i aftalen.

Vil fortsat holde øje

I tre kommuner står det ifølge ministeriet så slemt til, at de er blevet bedt om at stå skoleret i beskæftigelsesministeriet. Yderligere seks kommuner har fået en ekstra reprimande, fordi der er behov for forbedring i særlig grad, lyder det i en pressemeddelelse fra ministeriet.

Men det er unødvendigt, mener Thomas Kastrup-Larsen.

– Vi er jo enige om, at vi skal væk fra indsatser for indsatsens skyld og i stedet arbejde for at skabe gode resultater. Det indebærer, at vi holder op med at måle på mærkelige proceskrav og i stedet ser på kvaliteten af den indsats, der bliver givet – og om den virker. Jeg vil gerne opfordre til, at vi fastholder den ambition i stedet for at hænge fast i en tilgang, vi alle er enige om ikke er den rigtige, siger han.

Men selvom Kastrup-Larsen håber på mere fokus på resultater frem for målinger af mærkelige proceskrav, så vil ministeren fortsat holde øje med, om kommunerne lever op til kravene, lyder det fra ministeren.

– Med den nye aftale om en forenklet beskæftigelsesindsats får kommunerne større frihed til at give ledige en indsats, men jeg vil gerne understrege, at jeg følger udviklingen meget nøje, og hvis kommunerne ikke kan finde ud af det, så må vi sætte ind med styring af deres indsats. Med aftalen vil nogle a-kasser også få et større ansvar for den tidlige kontakt med ledige, og tallene for manglende samtaler i kommunerne taler også for, at andre får mulighed for at vise, hvad de kan, siger Troels Lund Poulsen.

Ændringerne af beskæftigelseslovgivningen træder i kraft den 1. juli 2019. jki@kl.dk 

Kommenter denne artikel

Skriv kommentar
Svar på dette indlæg: KL om ministerkritik: ”Underligt tidspunkt at finde kæppen frem på” Felter med * skal udfyldes
 
Af: Eik Møller
Ballerup Kommune
Den 01.10.2018 kl. 11:09

Ville være rart med fokus på resultater fremfor proceskrav

svar på: KL om ministerkritik: ”Underligt tidspunkt at finde kæppen frem på”

Det er naturligvis ministerens ret at sende et hyrdebrev.

Men det undrer, at man med den ene hånd siger "klare mål og færre proces krav" i afbureaukratiseringens hellige navn. Og med den anden hånd kritiserer kommunerne for at afholde for få aftaler, altså proces- og aktivitetsfokus.

Hvis tilliden til medarbejdere og ledere skal være i højsædet, så må man tiltro dem, at de i det enkelte tilfælde vurderer, hvad der bedst gavner borgerens mulighed for at komme i job og/eller uddannelse.

Se flere kommentarer

Skriv hvad du søger