Noemi Katznelson, Centerleder, forskningsleder og professor. Foto: Center for Ungdomsforskning (CeFU)
Noemi Katznelson, Centerleder, forskningsleder og professor. Foto: Center for Ungdomsforskning (CeFU)
09.11.2018 kl. 08.58

169.000 unge har hverken uddannelse eller job

Uddannelsesudmattelse er et af de problemer, som nutidens unge slås med, og fremtidens arbejdskraft er ikke nogen homogen størrelse. Det kan blive en udfordring for uddannelsessystemet.
tekst Sidsel Boye

Gør kommunerne det godt nok, når 169.000 unge hverken har job eller uddannelse? Det spørgsmål blev stillet på gårsdagens tema om fremtidens arbejdskraft på KL’s Jobcamp i Aalborg. Svaret gav tilhørerne i Aalborghallen selv med håndsoprækning  - og nej, det er ikke godt nok.

Professor Noemi Katznelson, Aalborg Universitet, har nogle bud på, hvordan man kan motivere de udsatte unge ledige til uddannelse. For eksempel virker meningsfuld voksenkontakt, fællesskaber og oplevelsen af nødvendighed, perspektiv, relevans og mestring.

– Det er kolossalt vigtigt, at de unge oplever mestring. Det er noget, der fylder alt for lidt blandt udsatte unge. Her er det omsorgen, der fylder mest, siger forskeren.

Skriv hvad du søger