Danmarks største ø-rederi Færgens årsregnskab for 2017 er det bedste nogensinde i rederiets 150 år lange historie. Foto: Annette Timmermann/Færgen
Danmarks største ø-rederi Færgens årsregnskab for 2017 er det bedste nogensinde i rederiets 150 år lange historie. Foto: Annette Timmermann/Færgen
23.03.2018 kl. 10.38

Ø-turister giver rekordregnskab for Færgen

Færgen kom ud af 2017 med sit bedste resultat nogensinde. Rederiets trafiktal viser solid vækst. Omsætningen passerer en milliard, og overskuddet på 124 millioner kroner sætter rekord. Det skyldes i høj grad turisternes interesse for at besøge øerne.
tekst Tom Ekeroth

Danmarks største ø-rederi Færgen har netop fremlagt sit bedste årsregnskab nogensinde. Således ligger årets omsætning på 1,1 milliard kroner, hvilket er 4,3 procent bedre end resultatet for 2016. Også overskuddet sætter rekord med hele 124 millioner kroner. 

Resultatet skaber stolthed hos Færgens administrerende direktør John Steen-Mikkelsen, der udtrykker stor respekt for medarbejdernes loyalitet og upåklagelige arbejdsindsats i året, der er gået. 

–Der er mange forskellige årsager til, at Færgen er i økonomisk topform netop nu, men den altoverskyggende største er, at vores dygtige medarbejdere har været i stand til at holde fokus på trods af omstændighederne. Det er ekstraordinært flot, og det gør mig meget stolt, at vi sammen sætter dette aftryk på Færgens historie, siger John Steen-Mikkelsen. 

Turisme bag flotte tal

Blandt de primære årsager til de flotte regnskabstal er en fortsat stærkt stigende interesse for de danske øers turismeprodukt, og at markedsføringen af den nye prissætning til øerne har givet pote. Således har opgørelsen af årets trafiktal vist, at der for fjerde år i træk er vækst i færgetrafikken til samtlige øer, som Færgen sejler til. 

LÆS OGSÅ Økommune tættere på ny færge

Der er tale om henholdsvis Bornholm, Samsø, Fanø, Als, Fyn Langeland og Lolland. På ruterne Ystad-Rønne, Kalundborg-Samsø og Esbjerg-Fanø er der endda tale om alle tiders trafikrekorder.

Flere og flere tager færgen

Det er samtidig lykkes Færgen at sikre vækst på alle kundesegmenter i rederiet, da både antallet af overførte passagerer, personbiler, lastbiler og busser er steget. For branchens primære trafikparameter i form af antallet af personbiler er der tale om en stigning på 6,3 procent siden 2016. Ligeledes er antallet af overførte passagerer i vækst med 4,3 procent, mens antallet af overførte lastbiler og busser er steget med henholdsvis 0,7 procent og 5,2 procent sammenlignet med året forinden. 

– Det gør mig meget fortrøstningsfuld i forhold til fremtiden, at der er vækst i trafikken til alle de øer, som Færgen sejler til. Det bekræfter mig i, at rederiet har ganske mange ben at stå på og dermed et meget solidt fundament. Derfor er jeg ikke i tvivl om, at Færgen også fremover vil være en god og konkurrencedygtig forretning – også uden besejlingen af Bornholm, siger John Steen-Mikkelsen. 

At kunderne ikke kun er glade for de danske øer, men også selve færgeoplevelsen bliver understreget af Færgens kundetilfredshedsundersøgelser, som ligeledes viser det bedste resultat nogensinde. I 2017 svarede 17.919 passagerer på spørgsmål om en lang række forhold forbundet med rejsen, og den samlede vurdering endte på 4,27 af fem mulige point. tek@kl.dk 

Kommenter denne artikel

Skriv kommentar
Svar på dette indlæg: Ø-turister giver rekordregnskab for Færgen Felter med * skal udfyldes
 
Se flere kommentarer

Skriv hvad du søger