Et nyt turismesamarbejde har set dagens lys på Lolland-Falster. Det skal promovere alle de særlige oplevelser, der gør Lolland-Falster værd at rejse efter. Foto: Knuthenlund
Et nyt turismesamarbejde har set dagens lys på Lolland-Falster. Det skal promovere alle de særlige oplevelser, der gør Lolland-Falster værd at rejse efter. Foto: Knuthenlund
13.03.2018 kl. 10.37

Lolland-Falsters gastronomi skal promoveres

Et ny turismesamarbejde skal sikre, at mindre turismeaktører på Lolland-Falster i samlet flok kan gøre opmærksom på autentiske og unikke oplevelser.
tekst Tom Ekeroth

Et nyt turismesamarbejde vil promovere de eksklusive, særlige og i vidt omfang ukendte oplevelser på Lolland-Falster. For eksempel gastronomi.

Den nye konstellation består af rederiet Færgen, Lolland Kommune, Guldborgsund Kommune, Business Lolland-Falster og Lolland Turistråd sammen med en række små og mellemstore turismeaktører på Lolland-Falster. Ifølge Færgens salgs- og marketingchef Lindy Kjøller har det nye samarbejde vide perspektiver:

– Mange af turismeaktørerne på Lolland-Falster er små, men har det til fælles, at de gemmer på store oplevelser. Alle de oplevelser, der gør Lolland-Falster værd at rejse efter, vil vi gerne have promoveret i en national sammenhæng. For eksempel gastronomien, råvarerne, kunst, kultur og de mange events, siger Lindy Kjøller.

Også turistchef i Lolland Turistråd, Marie Louise Friderichsen, er begejstret for udsigten til at promovere nogle af de mindre synlige turismeoplevelser på Lolland-Falster, fordi de retter sig imod en anden målgruppe end de turister, som i forvejen strømmer til for eksempel Lalandia og Knuthenborg Safaripark.

LÆS OGSÅ Middelfart vil have turister på Danmarks smukkeste gåtur

– Lolland-Falster besidder nogle enormt stærke familieoplevelser, som alle kender, men her er faktisk også mange oplevelser, som passer til et helt andet publikum. Her taler vi blandt andet om par uden små børn, som efterspørger blandt andet gourmetoplevelser, kunst, kultur og natur, og mange af dem kan endda rejse, når de vil, fordi de ikke er afhængige af børn, siger Marie Louise Friderichsen.

Hun henviser blandt andet til Nørregade Teatret i Maribo, det åbne, biodynamiske landbrug Knuthenlund, Fuglsang Kunstmuseum, Krokodille Zoo, Krenkerup Gods og øernes fem golfbaner som oplevelser, der kan blive promoveret via det nye samarbejde.

Leder af Kultur, Turisme & Bosætning i Guldborgsund Kommune, Lene Krabbesmark, har også store forventninger til den madfestival, som vil blive lanceret og promoveret igennem det nye samarbejde. Den lyder navnet Sydhavsøernes Food Week og finder sted i uge 23 på lokale restauranter samt en række pop op-restauranter på Lolland-Falsters herregårde.

– Lolland-Falster er spækket med gode råvarer, passion omkring de lokale fødevarer og madoplevelser på højt plan. Derfor synes vi, det er naturligt at slå på oplevelsen fra jord til bord som en af årsagerne til at besøge os. Madfestivalen og samarbejdet generelt skal gerne øge synligheden og kendskabet til Lolland-Falster og i sidste ende skabe flere overnatninger og mere omsætning til gavn for det lokale erhvervsliv, siger Lene Krabbesmark. tek@kl.dk 

LÆS OGSÅ Turister skal se krigsfilm i betonbunker
Emneord
Turisme

Kommenter denne artikel

Skriv kommentar
Svar på dette indlæg: Lolland-Falsters gastronomi skal promoveres Felter med * skal udfyldes
 
Se flere kommentarer

Skriv hvad du søger