Foto: Colourbox
Foto: Colourbox
25.05.2018 kl. 10.10

Rådhuset sysler med betalingsveje i hovedstaden

Et flertal af politikerne på Københavns Rådhus bakker op om betalingsveje i kommunen. Først skal staten spørges om lov.

Et flertal i Københavns Borgerrepræsentation vil undersøge, om de kan få lov til at afkræve bilister betaling for at køre på de københavnske veje. Det skriver Berlingske fredag.

Forslaget kommer fra Alternativet og har fået opbakning fra både Socialdemokratiet, SF, Enhedslisten og De radikale.

Hvis forslaget bliver vedtaget, når Borgerrepræsentationen mødes den 31. maj, vil det i første omgang munde ud i et brev til Folketinget, hvor København beder om lov til at forsøge sig med såkaldt roadpricing.

Det skal afhjælpe trængslen i hovedstaden, forklarer Alternativets Niko Grünfeld, der har stillet forslaget.

LÆS OGSÅ Massefyringer: Kommune klar med jobcenterhjælp

– Roadpricing vil hjælpe med at sikre, at folk kan flytte sig fra A til B så begavet som overhovedet muligt, ligesom det vil løse noget af luftforureningsproblematikken i København og bidrage til vores målsætning om at nedbringe CO2 og minimere trængsel i en tid, hvor mængden af biler vokser, siger kultur- og fritidsborgmester Niko Grünfeld til Berlingske.

Forslaget om roadpricing, der i Danmark kun findes på Storebæltsbroen og Øresundsbroen, er endnu et i rækken af forslag, der skal begrænse trafikpropperne på de københavnske veje.

For nylig foreslog Enhedslistens teknik- og miljøborgmester Ninna Hedeager Olsen at hæve prisen på parkeringstilladelser op til 10.000 kroner om året. Tidligere barslede S og SF på Christiansborg op til valget i 2011 med den famøse betalingsring, der efter stor modstand fra blandt andet omegnskommunerne faldt til jorden. jki@kl.dk 

Kommenter denne artikel

Skriv kommentar
Svar på dette indlæg: Rådhuset sysler med betalingsveje i hovedstaden Felter med * skal udfyldes
 
Af: Jan Nielsen
Den 29.05.2018 kl. 11:01

Hvis roadpricing skal blive en realitet

svar på: Rådhuset sysler med betalingsveje i hovedstaden

Jeg går i princippet ind for en regulering af trængslen på de Københavnske veje. Indførelsen af roadpricing skal i givet fald ikke omfatte personer, der har en folkeregister adresse i kommunen. Det er ikke rimeligt, at københavnere skal betale for at køre fra og til deres bopæl. Man kunne eventuelt overveje at begrænse fritagelsen til en bil pr. husstand.

Se flere kommentarer

Skriv hvad du søger